Якщо ви прийняли чиюсь оцінку ситуації та почали планувати якісь дії відповідно до цієї оцінки — маніпулятор домігся свого. Потрібно не лише відкидати чужі ситуаційні межі, а й пропонувати власну оцінку ситуації. Недостатньо просто зрозуміти, що вами хочуть маніпулювати. Потрібно завжди бути готовим відкрито не підкорятися, захищатися, кидати виклик, а також зазнавати наслідків такої поведінки. Якщо ви розлютитесь або розгніваєтеся — ви програєте.
При використанні запропонованих далі способів психологічного захисту від нав’язливих та маніпулятивних дій необхідно дотримуватись таких умов:
- Чітке формулювання.
- Правильно підібрана інтонація.
- Ґрунтовність у відповіді, яка досягається за допомогою витримування пауз перед відповіддю та неквапливістю відповіді, зверненістю відповіді у простір.
Як заблокувати небажані чи недоречні спроби маніпулювання
Прийом 1. Техніка нескінченного уточнення
Застосовується, коли партнер зі спілкування емоційно вимагає чогось чи звинувачує в чомусь. У цьому випадку з’ясуйте якомога детальніше і точніше все, що з ним відбувається, не вступаючи в суперечки, пояснення чи виправдання. Ваш партнер може посилювати тиск, викликаючи вас до опору, але ви повинні стійко утримуватись на позиціях людини, яка бажає з’ясувати думку іншого.
Вміння порушити питання, яке потребує змістовної та розгорнутої відповіді, активізує власні інтелектуальні зусилля. Для того, щоб поставити запитання або відповісти на питання по суті, потрібно подумати, отже, частину енергетичного заряду перевести з емоційного потоку до раціонального. Крім того, виграється час, який партнер витрачає на обмірковування відповіді. Тим самим, ставлячи уточнювальне питання, ми отримуємо час та енергію для того, щоб не дати почуттям приголомшити нас.
Прийом 2. Техніка зовнішньої згоди, або Наведення туману
Ця техніка особливо ефективна проти несправедливої критики чи відвертої грубості. Впевнена людина зовні погоджується, хоча може й не змінити свою позицію. Наприклад:
- «Яка несподівана думка! Треба її обміркувати …»;
- «Я подумаю над тим, як мені врахувати це в роботі»;
- «Я подумаю, чи це стосується мене»;
- «Можливо…».
Прийом 3. Техніка зіпсованої платівки
У відповідь на напад адресат формулює ємну фразу, яка містить важливу інформацію нападаючого. Фраза має бути такою, щоб можна було повторити її кілька разів, не порушуючи суті розмови. Фраза повинна вимовлятися як пластинка, що заїла, з однією і тією ж інтонацією. У тоні не повинно бути ні «металу», ні «отрути». Ця техніка використовує старе правило:
Спочатку скажіть їм, що саме збираєтесь їм сказати.
Потім скажіть їм, що ви збираєтеся їм сказати.
Потім скажіть їм, що ви їм сказали.
Прийом 4. Техніка англійського професора
Партнер коректно висловлює сумніви щодо того, що виконання будь-яких вимог справді не порушує його особисті права:
«Джордж, ви не могли б говорити трохи повільніше і коротшими фразами, щоб я міг перекладати більш точно?»
«Боюсь, що ні… Бачите, говорити швидко та довгими фразами — це частина моєї особистості»
Можливі варіанти відповідей:
- «Це є предметом моїх переконань»;
- «Якщо я зроблю це, то буду вже не я»;
- «Це не узгоджується з моїм уявленням про себе».
Радимо також прочитати: Остерігайтеся чотирьох красивих жестів, які насправді є маніпуляцією!
Прийом 5. Спокій та відчуженість
Ефективний психозахист вимагає певної психологічної холодності та відчуженості. Гнів, страх, злість, здивування, радість мають бути куповані до того, як будуть вжиті конкретні дії з психозахисту. Якщо подібну емоцію повністю усунути важко, то її потрібно ускладнити і трансформувати — злість і ненависть перевести в сарказм, страх і здивування — в настороженість, радість — в іронію тощо. Якщо ви розлютитесь або розсердитесь — ви програєте.
Прийом 6. Пошук та підключення додаткових факторів, здатних вплинути на ситуацію
Завжди існують потенційні ситуаційні сили, які працюють на нас — хай то час, люди, суспільні стереотипи, якісь паралельні події. Може згодитися все, що маніпулятор виключив із ситуації, підганяючи її під себе. Хтось спланував спілкування вдома? – Перенесіть його на вулицю! На вас намагаються впливати наодинці? – Підніміть тему в компанії! Змінюйте ситуаційне поле таким чином, щоб воно стало чужим для маніпулятора та створювало додаткові вигоди для вас.
Прийом 7. Попередні тренування на чужому полі
Періодично варто практикувати нетипову для себе поведінку – порушувати свій звичайний рольовий та особистісний образ. З одного боку, це збільшує ступінь свободи поведінки, з іншого — робить вас менш прогнозованими.
Прийом 8. Не приймайте чужої оцінки ситуації
Якщо ви прийняли чиюсь оцінку ситуації та почали планувати якісь дії відповідно до цієї оцінки — маніпулятор домігся свого. Потрібно не лише відкидати чужі ситуаційні межі, а й пропонувати власну оцінку ситуації. Ваш порятунок від нав’язаних кимось рамок може початися з фрази: «А тепер дозвольте розповісти, як я бачу все це…» — і далі вже можна малювати ситуаційну картину з точки, вигідної саме вам.
Прийом 9. По можливості не приймайте зобов’язання, нав’язані вам ззовні
Краще зазнати короткочасних втрат у грошах, часі та силах, ніж взятися виконувати зобов’язання, які нав’язуються ззовні. Потрібно виходити з того, що важливі передусім зобов’язання перед собою.
Прийом 10. Здатність змінити стосунки
Потрібно пам’ятати, що будь-яка міжособистісна ситуація є оборотною: завжди є можливість відступити назад з будь-якої міжособистісної ситуації і сказати тому, хто контролює та маніпулює: «Я можу продовжувати жити без твоєї любові, дружби, прихильності, навіть якщо таке життя буде важким для мене — поки ти не перестанеш робити А і не почнеш робити Б».
Радимо також прочитати: 12 замаскованих фраз коханого чоловіка, які видають в ньому небезпечного маніпулятора
Прийом 11. Уникати швидких бездумних дій
Якщо хтось наполягає, щоб щось було зроблено негайно, ніколи не варто погоджуватися з цим відразу. Для початку виділіть час на обмірковування ситуації та отримання додаткової інформації. Слід також наполягати на чітких поясненнях. Слабкі пояснення є ознаками обману чи недоліком знань у нібито поінформованого співрозмовника.
Прийом 12. Критичне сприйняття ситуаційних вимог
Слід критично підходити до будь-яких ситуаційних вимог, хоч би якими тривіальними вони здавалися: рольові відносини і правила завжди повинні розумітися, але далеко не завжди прийматися. Групові ритуали, гасла, обов’язки та зобов’язання — все це для чогось потрібно комусь. Вимоги, які з ситуації, які завжди обов’язкові до виконання.
Прийом 13. У житті майже не буває простих рішень
Якщо хтось говорить про «прості рішення» ваших складних особистих, соціальних чи інших проблем, це, швидше за все, неправда.
Прийом 14. Не буває миттєвої «приязні»
Не існує такої речі, як раптове і безумовне кохання, довіра чи дружба з боку незнайомих людей. Дружба та довіра завжди розвиваються з часом і зазвичай включають взаємообмін, подолання та співучасть, тобто попередню роботу з обох сторін. Тому «раптове кохання» і “«раптова дружба» швидше за все є тим ситуаційним фоном, який маніпулятор створює для більш успішного впливу для вас.
Прийом 15. Відділення себе від усіх
Слід уникати «тотальних ситуацій», коли звертаються та вказують «усім», а не особисто. У таких ситуаціях дуже мало особистого контролю та свободи, тому негайно варто визначити межі власної автономії і про всяк випадок підготувати психологічні та фізичні шляхи для відходу.
Прийом 16. Ваші помилки – ваша проблема
Прагніть відразу розпізнавати симптоми почуття провини, яку хтось у вас провокує, і ніколи не дійте виходячи з мотиву провини. Помилки неминучі, але це ваші помилки. Тому не варто поспішати виправляти помилки у той спосіб, який спланований не вами.
Прийом 17. У кожній ситуації є щось нове
Будьте уважні до того, що ви робите у «типовій ситуації». Не можна дозволяти звичці та стандартній поточній процедурі змушувати вас діяти бездумно — адже кожна наступна «типова ситуація» завжди є трохи іншою, а вашими шаблонними діями завжди можна скористатися через їхню високу прогнозованість.
Прийом 18. Не пов’язуйте себе минулою поведінкою
Коли хтось згадує про вашу «надійність», завжди варто насторожитися. Адже немає потреби підтримувати відповідність між вашими діями в різні моменти часу — і ви, і ситуація можете змінитися. Тому статус «надійного» завжди дещо фальшивий, оскільки він передбачає якісь дії та реакції, що залежать не від ситуації, а від самого статусу «надійності». Набагато кращим є статус «адекватності ситуації».
Прийом 19. Надумали – дійте!
Недостатньо просто зрозуміти, що вами хочуть маніпулювати. Потрібно завжди бути готовим відкрито не підкорятися, захищатися, кидати виклик, а також зазнавати наслідків такої поведінки.
Щоб не траплятися на маніпуляції, важливо навчитися блокувати маніпуляції. Але ще важливіше – мати внутрішню опору, стабільну самооцінку, позбутися комплексу жертви і вірити в себе.
Автор – Андрій Caлов