Як правильно підготувати дитину до школи, щоб навчання їй давалося легко, а оцінки були добрими, консультує Вікторія ГОТЬ, керівник Центру дошкільного розвитку дитини.
– У процесі підготовки до школи найважливіше, щоб для дитини він став захопливим і посильним, тоді успіх гарантовано! Щоб школа, навчання, пізнання приносили радість, важливо, щоб це було добровільно. Тобто будь-яку інформацію треба не нав’язувати, а, зацікавлюючи, пропонувати.
Щоб такий демократичний підхід приніс плоди, треба любити, підтримувати і вірити в дитину, а тоді на доброзичливій основі будувати ефективну співпрацю.
Пам’ятайте, що діти копіюють звички, в тому числі емоційне ставлення своїх батьків. Тобто коли в сім’ї всі кажуть: «Ой, біднесенький, як тобі важко читати… Йди відпочинь», то в дитини закладається, що читати – це складно і нудно.
А можна ж і по-іншому: «У мене є гарна ідея! Берімо плед, пазли, найцікавішу книжку, сідаймо під деревом, і ти мені почитаєш. Це буде так весело!». Цей підхід не є універсальним, але, будуючи перед дитиною позитивну перспективу, ми налаштовуємо її на успіх.
Читання має бути посильним і захопливим (важливо, щоб дитина сама підбирала книги, які її зацікавлять), з подальшим обговоренням.
Не забувайте про розвиток математичних вмінь, тобто вирішення простих математичних побутових задач (в магазині на продуктах, в парку на кульках, на кухні на варениках і т. д.), рольові ігри (наприклад у школу, лікарню, магазин) і обов’язково грайте в ігри, які допомагають розвивати основні пізнавальні процеси.
Педагоги Центру дошкільного розвитку дитини розробили вправи, які сприяють розвитку пізнавальних процесів дошкільнят.
СПРИЙМАННЯ. Для розвитку точності сприймання продемонструйте дитині картку чи малюнок, на якому зображено вісім жовтих та зелених листочків і запитайте, яких листочків більше – жовтих чи зелених; усього листочків більше чи менше п’яти?
Для тренування обсягу зорового сприймання на аркуші паперу напишіть склади слів і букви. Запропонуйте дитині протягом 1 хв їх розглядати, а тоді скласти найкоротше слово з поданих складів; скласти слова – назви рослин, тварин. Орієнтовні набори складів: ра-к, ма-к, ле-в, со-м, ду-б, пе-с, кі-т, ми-ша, жа-ба, ко-ро-ва, ро-маш-ка.
УВАГА. Запропонуйте дитині уважно розглянути кімнату і знайти 6 предметів: які містять геометричні фігури (квадрат, трикутник, коло, прямокутник); які мають певний колір; які виготовлені з певних матеріалів (дерево, пластмаса, скло).
СЛУХОВА ПАМ’ЯТЬ. Назвіть 12 непов’язаних між собою слів (наприклад гора, голка, троянда, кішка, сито, пальто, зошит, правда, нога, вітер, ваза, місто), а дитина нехай відтворить ті, які запам’ятала.
КМІТЛИВІСТЬ ТА ЕРУДИЦІЯ. Попросіть дитину назвати: три слова, що починаються з букв м, г, д; чотири тварини на букву с; назвати п’ять міст на букву р; три квітки на м; назвати шість імен на букву в.
ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ Покладіть перед дитиною декілька листівок зворотнім боком. Нехай дитина візьме одну з них і почне розповідати казку чи оповідання, але обов’язково враховуючи те, що зображено на листівці. Потім естафету передайте іншому учаснику – нехай візьме листівку і продовжить розповідь з урахуванням зображення на своїй листівці.
УЯВА. Зачитайте дитині початок речення, наприклад: «Я пішла до ванної кімнати вмиватися, відкрила кран і раптом…». Завдання дитини – скласти якомога більше варіантів закінчення. Варіанти мають містити описи незвичайних, іноді фантастичних подій. Ця вправа розвиває здатність швидко і легко породжувати найнесподіваніші образи фантазій і сміливо поєднувати їх із повсякденними подіями.
Такого роду вправ є дуже багато, проте можна створювати їх разом з дитиною, а тоді грати з друзями. Найголовніше – перетворити такий необхідний процес цілеспрямованого удосконалення особистості у веселу гру.