Гіподинамія, відома також як дефіцит фізичної активності, становить серйозну загрозу здоров’ю як дітей, так і дорослих. Адекватна рухова активність є критично важливою для забезпечення як фізичного, так і ментального здоров’я.
В багатьох країнах, зокрема в Україні, діти стикаються з проблемою гіподинамії. Втім, можливості для підвищення їх активності існують. Згідно з даними Міністерства охорони здоров’я, на рівні місцевих громад необхідно створювати безпечні умови для відпочинку та розваг: зони, вільні від трафіку, спеціальні маршрути для пішоходів і велосипедистів, а також обладнати громадські туалети у парках та зонах відпочинку.
За даними Центру громадського здоров’я, діти та підлітки віком від 5 до 17 років повинні займатися фізичною активністю не менше 60 хвилин щоденно. Рекомендується комбінувати кардіонавантаження (швидка ходьба, катання на велосипеді), вправи на зміцнення м’язів (гімнастика, відтискання) і на зміцнення кісток (біг, стрибки).
Прочитайте також: Гіподинамія – нехвороба із серйозними наслідками
Як допомогти дитині більше рухатися?
Не варто вдаватися до загроз відібрати гаджети, аби змусити дитину рухатися більше. Краще створити умови, які сприятимуть активності:
- Спільний активний відпочинок сім’єю, наприклад, на велосипедах, каяках, гра в пляжний волейбол;
- Родинні прогулянки, спільні походи з друзями;
- Одноденні піші походи;
- Спільні тренування та влаштування спортивного куточка вдома;
- Відвідування спортивних секцій;
- Домашні танцювальні вечірки;
- Активний відпочинок в спеціалізованих закладах, таких як ролердроми, скейтодроми, батути, скеледроми, льодові стадіони;
- Наявність спорядження для безпечного міського відпочинку, як-от роликові ковзани чи скейтборди.
“Безпечне катання” означає мінімальний ризик зіткнення з транспортом або пішоходами та відсутність небезпечних ділянок. Це не виключає падіння та травми, які є частиною будь-якої активності.
Прочитайте також: Ідеї для ігор з дітьми на свіжому повітрі
Як в інших країнах залучають дітей до фізичної активності?
У світі існує багато інноваційних підходів та стратегій, спрямованих на підвищення рівня фізичної активності серед дітей. Різні країни впроваджують унікальні програми та ініціативи, які адаптовані до їхніх культурних та соціально-економічних умов.
- Скандинавські країни: Інтеграція активності у повсякденне життя
Скандинавські країни, такі як Данія та Норвегія, відомі своїм високим рівнем фізичної активності. Вони впроваджують активність у повсякденне шкільне життя, наприклад, через щоденні руханки або обов’язкові заняття фізкультурою. Крім того, інфраструктура цих країн підтримує активний спосіб життя з раннього віку, забезпечуючи безпечні велосипедні доріжки та місця для гри.
- Японія: Ранкові вправи та сімейна участь
У Японії існує традиція ранкових вправ “раїдзьо тайсо”, яка практикується як у школах, так і на робочих місцях. Ця програма залучає не тільки дітей, але й дорослих, сприяючи загальній культурі фізичної активності. Також значна увага приділяється включенню сім’ї в спільні фізичні активності.
- Сполучені Штати: Ігри з використанням технологій та шкільні програми
У США популярність набувають інтерактивні технології, які стимулюють дітей до руху через ігри та додатки. Програми, такі як “Let’s Move!”, започатковані колишньою першою леді Мішель Обамою, націлені на боротьбу з дитячим ожирінням через активні ігри та здорове харчування в школах.
- Австралія: Національні кампанії та спортивні клуби
Австралія веде активну кампанію з залучення дітей до спортивних клубів і організацій, де діти можуть регулярно займатися різними видами спорту. Державні програми та ініціативи підтримують не тільки шкільні спортивні заходи, але й місцеві клуби, де діти можуть займатися спортом після школи.
- Сінгапур: Національна стратегія з фізичної активності
Сінгапур впровадив національну стратегію, яка зосереджена на фізичній активності як важливому елементі національного здоров’я. Влада міста створює багато публічних просторів, що сприяють активному відпочинку, та організовує масові спортивні заходи для всіх вікових категорій.
Ці приклади свідчать про те, що різні країни використовують різноманітні підходи, враховуючи свої культурні, соціальні та економічні особливості для залучення дітей до фізичної активності і зменшення проблем, пов’язаних з гіподинамією.