В Україні щодня зростає кількість дітей, які отримують поранення різного ступеня тяжкості і навіть гинуть від рук агресора. Водночас, важко назвати точну кількість тих, хто постраждав психологічно внаслідок втрати близької людини, вимушеного переїзду, зруйнованого рідного дому та інших чинників, але, за різними даними, лік йде на сотні тисяч та навіть мільйони. Розповідаємо, як визначити, допомога психолога необхідна та куди дитина з батьками можна звертатись за нею
Більшості дітей, котрі проживають в Україні, яка змагається за свою перемогу у жорстокій війні з агресором, потрібна психологічна підтримка, проте не всі наважуються про неї просити. Переважно, діти самі не усвідомлюють того, що їм потрібна допомога, тож відповідальність за те, аби помітити таку потребу і відреагувати на неї, лягає на плечі батьків та тих, хто їх замінює.
На що звернути увагу у поведінці дитини
Кожна дитина має свої особливості, тому визначити якийсь окремий перелік «симптомів» дуже важко. Навіть діти з однієї родини можуть по-різному реагувати на стресові ситуації. Втім є певні «маячки», які допоможуть вчасно відреагувати та попередити розвиток серйозних проблем.
Психологиня проєкту “ПОРУЧ”, Оксана Шаровара, розповідає, на які моменти у поведінці дитини варто звернути увагу, аби зрозуміти, чи потрібна їй фахова психологічна підтримка. Отож передовсім варто звертати увагу на таке:
Зміна поведінки та настрою дитини
Різка зміна поведінки дитини або демонстрація дитиною раніше не властивої їй поведінки, суттєва зміна загального настрою дитини у бік до мінорного, що триває довгий час, постійний негативний емоційний фон, занепокоєність та тривожність мають привернути увагу батьків.
Накопичення проблем у навчанні
Різке погіршення академічних досягнень дитини, нездатність зосередитися на навчальних завданнях або часті конфлікти з вчителями та однокласниками.
Фізіологічні симптоми
Біль у животі, головні болі, нудота тощо можуть бути проявом емоційних та психологічних проблем.
Соціальна ізоляція
Уникнення раніше соціально активною дитиною спілкування з іншими дітьми, вияв небажання відвідувати жодні заходи, нездатність вступити в нові дружні стосунки, бажання ізолюватися від ровесників або родичів, що раніше було невластивим.
Труднощі у взаємодії з рідними
Часті конфлікти з батьками, старшими родичами або довготривалі проблеми з рідними.
Зміна сну та апетиту
Безсоння, різка зміна графіку сну, різкі зміни в апетиті.
Негативна самооцінка
Постійне відчуття неприйняття себе, низька самооцінка та переконання в власній некомпетентності.
Зміна інтересів
Різка втрата інтересу до раніше улюблених занять або хобі, рішення перестати займатися в гуртках/секціях, прохання дозволити не ходити в школу тощо.
Радимо також прочитати: Як знайти психолога собі або дитині?
Переживання травм або стресових подій як пов’язаних, так і не пов’язаних з війною
Втрата близької людини через її смерть, розлучення батьків, розлука з батьком або матір’ю на тривалий час, зокрема через їхню участь у бойових діях, переїзд в інше місто, зміна навчального закладу або близького кола спілкування не з власної волі, пережите насильство – все це робить дитину уразливою і психологічна підтримка дозволить їй трансформувати пережиті травмуючі події у біографічний досвід, наснажить та дасть інструменти для розвитку стійкості.
Оксана Шаровара додає – відвідування спеціаліста/спеціалістки не має бути стресовим, дитина має бути готовою до цього. Для цього з нею потрібно говорити відверто та спокійно:
“Розмова з дитиною про відвідування психолога/психологині може бути чутливою. Тому дорослим важливо обрати час, коли дитина не зайнята своїми справами і відкрита для розмови. Попередньо дізнайтеся більше про психологічну допомогу, щоб мати інформацію та дати дитині відповіді на питання, які будуть виникати у неї. Розкажіть, що зустріч з психологом/психологинею допоможе, наприклад, краще розуміти свої емоції, знаходити способи впоратися зі стресом та адаптуватися до нових ситуацій. Дайте дитині час на прийняття рішення і підтримайте під час першої зустрічі”.
Ключовим для формування довіри дитини до психолога/психологині є “безпечний простір” — конфіденційне середовище, створене з метою забезпечення довіри та відкритості під час зустрічі.
Дитина має знати, що у такому просторі:
- інформація, яку вона розповідає, не буде розголошуватися без її згоди (окрім випадків, якщо є загроза життю та здоров’ю);
- є можливість вільно висловлювати свої думки та емоції (навіть, якщо вони негативні чи суперечливі) без страху та осуду, бо кожен унікальний і має право на власні переживання;
- отримає відповіді на свої запитання, знайде ресурс і підтримку, щоб рухатися далі.
Куди звертатися, якщо дитина потребує психологічної допомоги
Важливо розуміти, що кожна дитина унікальна, і її поведінка може бути обумовлена різними факторами. Водночас якщо виникають побоювання щодо психічного стану дитини, рекомендується звернутися до кваліфікованого фахівця для отримання професійної консультації та допомоги.
Психологи проєкту “ПОРУЧ” проводять очні та онлайн-групи підтримки для дітей, батьків або осіб, які їх замінюють, та фахівців, які працюють з дітьми.
Групи психологічної підтримки “ПОРУЧ” — це безпечний і емоційно-комфортний простір, де підтримають, почують і зрозуміють. Психологи проєкту знають, що все, що ми відчуваємо та переживаємо — має значення.
Ці групи дають можливість:
- поділитися переживаннями про події навколо;
- відчути підтримку інших учасників групи та фахівців;
- знайти способи, як підтримувати себе і близьких у складні часи;
- бути у спільноті людей, які розуміють і підтримують одне одного.
Програма групи включає 6 зустрічей по 90 хв 2 рази на тиждень. У кожній групі не більш як 10 учасників і ведучі-психологи.
А також ви маєте можливість отримати індивідуальну консультацію психолога, якщо опинилися у складних обставинах, потребуєте психологічної підтримки або хотіли би поспілкуватися з фахівцями про те, що відбувається сьогодні з вами або вашими дітьми, отримати фахову рекомендацію до дій та змін на краще.
Більше інформації про проєкт та форми для реєстрації є на сайті у відповідному розділі: https://poruch.me
!! Психологічна підтримка та допомога у проєкті надається безоплатно.
“ПОРУЧ” — проєкт з психосоціальної підтримки та збереження психічного здоров’я дітей, батьків/осіб, які їх замінюють, та фахівців, що працюють з дітьми, який реалізується ГО «Всеукраїнський громадський центр “Волонтер” спільно з Представництвом Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.
Автор – Євген Вакуленко