Уроки без сліз та криків: як привчити дитину самостійно робити домашку

Від батьків школярів часто можна почути, як їм важко допомагати своїм дітям виконувати домашнє завдання. З яким тягарем на душі вони повертаються додому після робочого дня, розуміючи, що їм ще вчити уроки зі своїм чадом. Іноді нерви просто киплять! Що робити, радить психолог.

Від батьків школярів часто можна почути, як їм важко допомагати своїм дітям виконувати домашнє завдання. З яким тягарем на душі вони повертаються додому після робочого дня, розуміючи, що їм ще вчити уроки зі своїм чадом.

Заново проходити всю шкільну програму, заново все вчити, а часом цілою родиною розв’язувати задачку для учня початкових класів. Стомлений після роботи, а тут ще й домашка, іноді нерви просто киплять… Що робити у такій ситуації, як допомогти батькам і дітям, радить психологиня Марина Кулакова.

Батьки нарікають на вчителів, що, мовляв, «ті не хочуть виконувати свою роботу і перекладають її на батьків». Вчителі скаржаться на батьків, що ті не хочуть займатися з дітьми, а на уроці вони ледь встигають за програмою. Чи так це насправді?

У більшості випадків праві і ті, і ті! Тому потрібно спробувати розібратися, чому дитина не може самостійно виконати домашнє завдання. В ідеалі, шкільний матеріал повинен засвоїтися в школі, а домашнє завдання має бути закріпленням нової інформації.

Як налаштувати дитину на навчання

Психолог Л.С. Виготський велике значення надає психологічній готовності до школи, яка складається з декількох складових:

  1. Ставлення близьких людей дитини до школи безпосередньо впливає і формує її ставлення до нової діяльності. Дитина повинна розуміти, що на найближчі 10-11 років це її основна «робота». Необхідно постійно налаштовувати і підтримувати її бажання дізнаватися щось нове. Ставити запитання: «А що ти сьогодні нове дізнався? Розкажи, будь ласка!” Більш того, постійно застосовувати нові знання. Наприклад, дитина прийшла зі школи і розповіла вам, що тепер знає різницю між словами «діалог» і «монолог». Розмовляючи з нею, підкреслюйте, що зараз між вами саме діалог. Таким чином, отримані знання вбудовуються в повсякденне життя дитини.
  2. У віці до 12 – 14 років авторитет для дитини – це його учитель. Підтримуйте повагу до вчителя, навіть якщо ви чимось не задоволені, у жодному разі не показуйте вигляду. Поговоріть з педагогом без дитини. Погоджуйтеся з тим, що «Марія Іванівна» знає краще, як виконати те чи інше завдання. Тоді у дитини не буде внутрішніх суперечностей: як вирішити задачку? Як сказала мама або як пояснювали в школі.
  3. Школа – це перший колектив в житті дитини, пов’язаний з новою діяльністю, навчанням. Саме там, дитина отримує першу об’єктивну оцінку своїх результатів, вчитися сприймати критику, спілкуватися, дружити, сперечатися з однокласниками. Варто підтримати дитину в здобутті нових друзів. Запрошувати їх додому, влаштовувати солодкі вечірки, разом готувати уроки, організувати похід. Таким чином, діти будуть сприймати вашу дитину доброю і щедрою, цікавою і веселою, адже у неї така добра і щедра, цікава і весела мама або тато! Діти ще не вміють об’єктивно оцінювати один одного і проєктують своє враження від батьків на однокласників.
  4. Хваліть, але не перехвалюйте свою дитину! Величезна помилка дорослих, коли оцінюючи працю або отримані оцінки в школі, вони вигукують: «Ти в мене найкращий! Ти кращий за всіх у класі! ». Згодна, батьківська любов безумовна, але небезпека криється в неправильно сформованій самооцінці дитини. Вона повинна розуміти, що якщо хтось малює краще, то їй необхідно приділяти більше часу цьому предмету. Якщо ж вона швидше рахує, ніж однокласник Сергій, то потрібно пояснити, що це тимчасове явище і другу потрібна допомога і більше часу. У цьому випадку, у дитини складається правильне уявлення про труднощі. Вона зрозуміє, що якщо щось не виходить, треба більше працювати, а не плакати і здаватися і вже тим більше не висміювати когось.

Як навчити дитину самостійно робити уроки

Щоб домашка не була покаранням…

Але що робити, якщо ви все-таки упустили момент налаштування, адаптації та підготовки до школи? І тепер домашні завдання для вас покарання і суцільні нерви. Всі перераховані вище пункти не виключаються, в кожному разі.

Поступово віддавайте кермо влади в руки дитини. Мотивуючи це своєю зайнятістю, тактовно і непомітно домовляючись: «Синку, у нас нічого їсти, а скоро тато з роботи прийде. Зробімо так: ти виконаєш самостійно роботу в чернетці, а я поки почищу картоплю. Подивимося, у кого вийде швидше і якісніше!» Не лінуйтеся, використовувати елементи гри і змагань, це навпаки заощадить ваш час, збереже позитивний настрій дитини на навчання і ваші стосунки.

Як зацікавити дитину робити уроки?

Ось декілька нехитрих рекомендацій, як робити домашнє завдання з деяких предметів:

Література

Найпоширеніше завдання з літератури – прочитати текст і відповісти на питання. Так ми зазвичай і робимо. А спробуйте зробити все навпаки. Спочатку прочитати запитання, а потім сам текст. Читаючи зміст тексту, дитина мимоволі виокремить відповіді, і їй буде набагато легше запам’ятати зміст. Попросіть дитину підкреслити невідомі слова в тексті і обов’язково поясніть сенс цих слів. Вченими помічено, що невідоме слово в тексті використовується, як стіна, щит. Після незрозумілого слова весь подальший текст не сприймається.

Іноземна мова

Напевно, всі пам’ятають, як жахливо сприймалася «зубріння» слів. Насправді є цікаві ігри, під час яких можна за пів години вивчити не менше 15-20 слів. Перевірено!

  • «Ходунки». Діти із задоволенням грають в цю гру, тому що в ній вони не бачать навчання. Буде добре, якщо дитині є з ким змагатися. Отже, діти встають на одній лінії. Хтось із батьків запитує: «Як буде кішка?». Якщо дитина дає правильну відповідь «a cat», вона робить крок вперед. Якщо помиляється, робить крок назад. Переможе той, хто перший дійде до якоїсь межі! Ви не уявляєте, скільки сміху і позитивних емоцій відчувають діти! З яким завзяттям вони вчать слова, щоб виграти наступного разу!
  • «Хитрі карти». Що найгірше запам’ятовується в іноземній мові? Звичайно лічба, дні тижня, місяці, кольори, букви, особливо якщо запитують не за порядком. Цю проблему вирішують «хитрі карти». Виріжте з картону або щільного паперу прямокутники, імітуючи гральні карти. Наприклад, ми вчимо англійський алфавіт. На одній стороні карт напишіть літери, обов’язково велику і малу «А а». Перемішайте карти. Показуйте дитині по одній карті і питайте: «Яка це буква? (колір, цифра, звук в транскрипції). Якщо дитина відповідає правильно, карта її, якщо помиляється, карта ваша. Виграє той, у кого більше карт! Все дуже просто, але цікаво!

Дитина буде розумнішою, якщо не робити з нею уроки

Проявіть кмітливість, адже ви знаєте свою дитину краще за всіх, гратися з вами для дитини суцільне задоволення, і ви самі отримаєте шматочок дитинства і спілкування з дитиною.

Дозволяйте їй виконувати уроки в різних місцях, на різних столах і в різних кімнатах. Нехай працює телевізор або грає музика. Тільки на початку це буде відвертати увагу, зате в майбутньому це зіграє неоціненну допомогу у розвитку.

Дитина зможе максимально сконцентруватися в будь-якій ситуації, незалежно від шуму або кількості людей навколо. Будьте терплячі і у відповідь ви отримаєте чудового учня!

Поділитись у:

Читайте також:

Ми у Facebook