На актуальні запитання відповідає Вікторія ГОТЬ, керівник Центру дошкільного розвитку дитини.
Коли починати готувати дитину до школи?
– Усіх батьків можна розділити на дві категорії: перша починає готувати своє чадо до школи фактично з пелюшок, а друга схиляється до того, що підготовка до школи у шість років – найбільш підходящий варіант. Однак парадокс у тому, що головне і не перестаратися, і не недопрацювати, тобто міра – дуже важлива.
Насправді займатися з малюками варто починати від народження. Тоді на підсвідомому рівні мама найкраще і найтонше розуміє, що потрібно її немовлятку: яку пісеньку заспівати, яку казочку чи віршик розказати. Заняття до трьох років – це ранній розвиток. Дитина пізнає різноманіття предметів, форм, кольорів і звуків навколо, розділяючи враження з мамою.
У три рочки дитина прагне до активного пізнання, спілкування з однолітками, гри. Саме у грі діти легко опановують букви, цифри, англійську мову. Правильно організовані у цьому віці заняття дозволяють розвивати всі сфери особистості малюка. Адже дитина ще не оперує поняттями «букви – люблю, цифри – не люблю». Вона сприймає те, що цікаво, де захоплива гра, де весело. Таким чином три роки – це найкращий період для початку розвивальних занять.
- Арт-терапевтичні поради для підготовки дитини до школи
Як правильно організувати підготовку до школи?
– Діти із завзяттям беруться робити те, що їм цікаво і те, що у них виходить найкраще. Отже, у процесі підготовки до школи найважливіше, щоб для дитини він став захопливим і посильним, тоді успіх гарантовано! Як же зроби ти так, щоб школа, навчання, пізнання приносили радість? По-перше – добровільність, тобто будь-яку інформацію ми не нав’язуємо, а зацікавлюючи пропонуємо. Щоб такий демократичний підхід приніс плоди, треба любити, підтримувати і вірити в дитину, а тоді на доброзичливій основі будувати ефективну співпрацю. По-друге, оптимальний для певного віку зміст розвивальних занять, правильна організація діяльності, тонкий педагогічний підхід до дітей.
Тест для батьків: чи готова ваша дитина до школи
У якому віці варто віддавати малюка в школу?
– Багато хто, захоплюючись своєю унікальною дитиною, намагається швидше віддати її в школу. Але чи готова дитина до цього? До шести років багато дітей за своїм психічним розвитком все ще залишаються дошкільнятами. Діточкам цього віку часто властива мимовільна увага, тобто дитина запам’ятовує тільки те, що їй цікаво. До того ж вона не здатна довго концентрувати увагу на одній діяльності, наприклад, слухати урок більше як 10-15 хвилин. Поки що провідною діяльністю цього віку є гра, тому приходити в школу дитина буде тільки для того, щоб гратися і розважатися. Крім того, у шестирічних дітей дуже завищена самооцінка, внаслідок цього будь-яке зауваження з боку учителя, наприклад, «ти зробив помилку», сприйматиметься як висловлювання «ти поганий», що може спри
чинити конфлікт з дорослим, а згодом і з однолітками.
Шість-сім років – це період соціального народження «Я» дитини. В цей час зазвичай відбувається переоцінка цінностей. Дитина починає до всього ставитися серйозніше: навчання переходить на перший план, відсовуючи ігри на другий. Тепер малюк здатний спокійно сприймати зауваження дорослих і легко спілкуватися з однолітками, оскільки його самооцінка стає адекват- нішою.
Що робити, якщо батьки відправили у школу непідготовлену дитину?
– Не варто квапитися і забирати її додому, адже є ще певні медичні показники, що визначають готовність дитини до навчання в школі. Якщо у дитини знижується вага, рівень гемоглобіну в крові чи гострота зору, з’являються головні болі, спостерігається невисока працездатність і підвищена тривожність або неврози, то вона ще зовсім не готова до шкільного життя. Якщо таких ознак немає, отже, дитина змогла успішно адаптуватися в новому середовищі.
Загалом не варто квапитися передчасно відводити дитину в школу. Краще подумати і проконсультуватися сто разів. Адже замість повноцінних знань малюк може отримати серйозний удар по психіці і заробити справжнісінький комплекс неповноцінності
А ваша дитина готова до школи?
Дитину можна і треба вести в школу у тому віці, коли у неї сформувалися усі (!) три сфери – інтелектуальна, мотиваційна і довільності.
- Інтелектуальна сфера – показник, пов’язаний з розвитком уявних процесів – здатністю узагальнювати, порівнювати і класифікувати об’єкти, визначати причинно-наслідкові зв’язки і робити висновки.
- Мотиваційна сфера – бажання дитини вчитися. Дитина молодшого шкільного віку має неймовірну пам’ять, а якщо у неї ще є бажання до навчання, малюк вбиратиме інформацію, як губка. Не можна плутати просте бажання дітей ходити з кольоровим рюкзаком, красивими ручками і пеналом з прагненням до «серйозних» занять і «відповідальних» рішень.
- Сфера довільності – це коли дитина сприймає не лише те, що хочеться, але і те, що потрібно, а також уміє дотримуватися правил і вказівок дорослого.
Часто у дітей шестирічного віку не сформована одна або навіть усі ці сфери.