школярі

Як школа шкодить здоров’ю, або До чого бути готовим батькам школярів

Лікарі консультують, які проблеми зі здоров'ям найчастіше виникають у першачків та учнів молодших класів, чим вони небезпечні та як їх позбутися. Це варто прочитати усім батькам школярів!

Шкільні роки – це найбільш захопливий період життя, сповнений нових знань, відкриттів і друзів. Найособливіший він для малюків, які вперше переступають поріг школи, адже в них ще немає жодного досвіду й абсолютно все приносить нові враження. І та ж відсутність практики робить першачків та учнів молодших класів більш уразливими, тому їм дуже потрібна допомога батьків, щоб уберегтися від стресів, недуг та інших небезпек. Медична статистика невтішна: на час отримання атестата діти мають по 2–3 хронічні хвороби.

Проблема 1: болить живіт

Більшість школярів не шанують здорове харчування. Головні порушення: неправильний режим (неправильний або відсутній сніданок, переїдання на вечерю або їжа на ніч) і/або неправильний раціон (обмаль фруктів і овочів, вживання недостатнього обсягу рідини).

ЧИМ ЦЕ ЗАГРОЖУЄ

  1. Затримка росту. Ріст кістково-м’язової системи прямо залежить від наявності будівельного матеріалу, зокрема білків. А при неправильному харчуванні зменшується кількість продуктів, які їх містять, що гальмує розвиток організму.
  2. Анемія. Порушення режиму харчування може викликати дефіцит заліза і вітаміну В12 (фолієвої кислоти). Через це дитина поступово втрачає бажання вчитися, її увага розсіюється, постійно відчувається сонливість, тобто присутні всі ознаки анемії.
  3. Гастрит. З’ява відрижки, поганого запаху з рота і печії можуть свідчити про гастрит. Ця хвороба дуже полюбляє стрес, втому і нервові навантаження, а якщо до них додати перекус шоколадкою, то небезпека стрімко зростає. Отримавши з солодощів вуглеводи, мозок помилково вважає, що дитина поїла, і віддає наказ виділяти шлунковий сік, коли у шлунку порожньо. Одночасно в роті утримується постійне солодке середовище – ідеальний плацдарм для розвитку мікробів.
  4. Гострі кишкові інфекції. Збудники кишкових інфекцій потрапляють в організм не лише з неякісною їжею. Причиною захворювання може стати недотримання санітарії у їдальні школи або навіть кулькова ручка, яку передавали по всьому класу.

“Розбудіть організм водою, зарядіть мозок сніданком, – радить Ольга ОЛЕКСЮК, дитячий лікар-гастроентеролог. – Зранку перед школою дитині потрібен повноцінний сніданок. І їжу потрібно засвоїти, тому організм слід «розбудити». Перед прийомом їжі варто випити ½ склянки сирої теплої води та зробити зарядку. Далі приготуйте щось тепле на сніданок, наприклад запіканку, омлет, кашу. Так у кров потраплять корисні речовини. Це необхідно для повноцінного живлення мозку, тоді він зможе активно працювати. Для перекусу варто дати дитині галетне печиво і яблуко. Найбільш ситний прийом їжі – обід. Вечеря повинна бути не менше, ніж за 1,5 години до сну”.

Проблема 2: погіршення зору

Перший клас несе дитячим очам постійне стресове навантаження, як на уроках, так і під час підготовки домашніх завдань. А малечі ще ж обов’язково заманеться подивитися телевізор чи пограти на комп’ютері.

ЯКІ РИЗИКИ ВИНИКАЮТЬ

  1. Короткозорість. Кожен третій хлопчик, який приходить у перший клас з нормальним зором, стає короткозорим. Коли інтенсивні заняття читанням і письмом доповнюються тривалим переглядом телевізора чи комп’ютерними іграми, порушується кровопостачання очей, що позначається на їхньому стані. Дитина починає постійно мружитись, бо погано бачить вдалину. Велике значення для розвитку короткозорості має малорухливий спосіб життя – хвороба рідко прогресує у дітей, які займаються спортом.
  2. Спазм акомодації. Через спазм м’язи весь час напружені, при роботі на близькій відстані постійно відчувається зорова втома. Школярі з перенапруженим м’язом зіниці стають дратівливими, швидко втомлюються і скаржаться на головний біль.
  3. Амбіопія. Слід насторожитися, якщо дитина заплющує одне око під час читання чи перегляду телевізора або повертає голову в бік, дивлячись на предмет перед собою. Така поведінка може сигналізувати про «ледаче око» або амбіопію, коли одне око бачить гірше, ніж інше. Окрім нездатності мозку до зіставлення двох зображень, хвороба може привести до втрати зору – спочатку в слабшому оці, а згодом і в сильнішому. Ви, можливо, зустрічали діток з пластиром на одному зі скелець окулярів – саме така методика застосовується для лікування амбіопії.

Робите уроки? Зробіть і перерву на фітнес для очей

Інна МАХ, офтальмолог, радить:

«Щоб зберегти добрий зір дитини, батьки повинні організувати правильний режим дня, забезпечити повноцінне харчування, а також подбати про заняття фізкультурою. Корисні для очей продукти: морквяний сік, оливкова олія, всі чорні ягоди, риб’ячий жир, печінка. Вони містять багато вітаміну А, який сприяє зняттю втоми з очей і покращенню зору.

Під час виконання домашніх завдань кожні 20 хв слід робити короткі перерви з гімнастикою для очей. Це може бути проста вправа на перенесення фокусу: стоячи біля вікна, пильно подивитися на намальовану на склі точку 10 с, а потім перевести погляд на віддалений об’єкт на вулиці і дивитися на нього стільки ж часу.

Слідкуйте за дотриманням коректної відстані між очима й робочою поверхнею, оптимально – 30–35 см. Якість освітлення теж важлива. Крім основного освітлення, поставте додатковий світильник на робочий стіл школяра, зліва від нього. І пам’ятайте, що люмінесцентні лампи стомлюють око, тому до 12 років рекомендується використовувати звичайні лампові світильники.

Також зверніть увагу, щоб була перерва між підготовкою домашнього завдання і комп’ютерними іграми, бо постійна напруга очей прискорює розвиток їхніх хвороб.

Не забудьте попередити вчителів, якщо у вашої дитини слабкий зір, щоб її пересадили на одну з передніх парт. При хворобах зору також обмежується перегляд телевізора і сидіння перед монітором.

Проблема 3: викривлення хребта

Мабуть, око уважних батьків не раз помічало, в яких позах їхні дітки малюють, пишуть, ліплять з пластиліну чи роблять аплікації. Це може відбуватися практично будь-де – за дорослим письмових столом, на кухні, на колінах…

І поза дитини в цей час теж буває дуже різною: то плече опущене, то нога закладена під себе, то ледве балансують на краю стільця, який відсунутий далеко від стола. Усі перераховані фактори спричинені відсутністю власного робочого куточка, організованого з урахуванням віку, росту й інших вимог. Плюс неправильно підібраний рюкзак – і спина першокласника у зоні підвищеного ризику.

ЯКІ НЕБЕЗПЕКИ ЗАГРОЖУЮТЬ

  • Сколіоз. Викривлення хребта виявляють у двох третин школярів. Можна самостійно діагностувати порушення постави, попросивши дитину стати прямо. Подивіться, чи на однаковому рівні очі і вуха. Так само обстежте рівень плечей, лопаток і кінчиків пальців рук. Щоб перевірити положення кісток таза, покладіть на них свої руки. Придивіться, чи однаковий розмір у правої і лівої половини грудей. Погляньте і на підошву взуття – якщо каблуки більше стоптані збоку, це сигнал про терміновий візит до ортопеда.
  • Серцеві та інші проблеми. Патологія постави впливає на різні органи і запас міцності організму. Дитина сутулиться і серце змушене битись в тісній грудній клітці, у ньому часто прослуховуються шуми. Деформація здорової геометрії вигинів хребта збільшує втомлюваність, провокує головні болі, зменшується пам’ять і увага.

Поставу покращить мішечок із піском

Аркадій МЯДЮТА, лікар ортопед-травматолог:

«Профілактика сколіозу потребує зменшення навантаження на хребет, наскільки це максимально можливо. Одночасно необхідно зміцнювати м’язи спини і всього тулуба. Насамперед слід придбати для малюка ортопедичний матрац, а також спеціальний стілець і парту.

Підручники ставити на спеціальну підставку так, щоб відстань до них від очей дорівнювала витягнутій руці. Якщо маленький учень цим нехтує і кладе книги збоку, йому весь час потрібно нахиляти голову, що перевантажує шийний відділ і може провокувати головний біль.

Регулярно робіть з дитиною нескладні вправи. Можна покласти на голову мішечок з піском, невелику подушку чи яблуко. Нехай дитина протягом 1–2 хв ходить із цим предметом по кімнаті з різною швидкістю.

Для першокласників дуже важливо правильно підібрати портфель. Краще наплічник із жорсткою спинкою, що фіксує положення хребта. Дно повинно бути міцним, а на ременях обов’язково має бути пряжка для регулювання. Корекцію довжини роблять не тільки у міру зростання малюка, а й навіть коли змінюється сезонна форма одягу».

Проблема 4: нерви

Адаптація до нового середовища – це великий стрес. Кілька тижнів першачки притираються один до одного. Окреслюються лідери, улюбленці вчителів, і, на жаль, хтось може стати ізгоєм. Щоб почуватися впевненіше, дітки можуть брати із собою іграшку. Але нерідко це викликає глузування однокласників.

Багато юних школяриків некомунікабельні. І вони ще більше замикаються, якщо інші діти не запрошують їх у свою компанію. Батьки помічають зміну поведінки вдома, з’являється агресія, грубість. Така поведінка – це спроба дитини дати відсіч, реакція на прояви агресії і жорстокості у школі.

ЯКІ РИЗИКИ ВИНИКАЮТЬ

  • Невроз

«Шкільний невроз» – досить поширене явище, яке спостерігається у двох третин першокласників. Вимогливість учителів, чіткий режим і дисципліна незвичні для дітей, і часто це викликає страх. Виникає небажання йти в школу, дехто тікає з уроків додому або влаштовує вранці істерику. Якщо дитина «домашня», тобто не відвідувала дитячий садок, то ризик появи шкільного неврозу зростає.

  • Нічні кошмари

Страшні сни дошкуляють близько 60% першокласників, особливо вразливим хлопчикам. Деякі з них шалено втомлюються, ледь на уроках не засинають, а от вдома з остраху не можуть заснути.

  • Енурез

Як правило, мокре ліжко викликане стресом, в основі якого лежать шкільні проблеми чи страх. Це досить поширена проблема першокласників, причому у декого нетримання може проявлятися і вдень. Тоді варто попросити вчителів, аби вони деякий час стежили за дитиною, нагадуючи їй сходити до туалету перед кожним уроком, навіть якщо не відчувається необхідності. Зазвичай подібні проблеми зникають через 2–3 тижні навчання.

  • Часті ГРЗ

Застудні захворювання школярів – це радше не слабкість імунної системи, а своєрідний тайм-аут нервової системи, яка дуже виснажується «шкільними неврозами». Як правило, необхідність таких «перепочинків» зникає до кінця першого року навчання.

Для школяра важливий повноцінний сон і ваша увага

Валентина МАЗУРЕНКО, дитячий психолог радить:

«Частіше спілкуйтеся з дитиною, щоб підтримати свого першокласника у важкий період. У віці 6–7 років діти дуже орієнтовані на реакцію дорослих, тому варто заохочувати кожне їхнє досягнення – і велике, і мале. Уважно слухайте розповіді дитини про школу, обговорюйте всі події, які відбуваються у її житті.

Враховуйте денні фізіологічні ритми. Багато дітей починають робити уроки о 18–19-й годині, бо батьки не дозволяють готуватися до школи самостійно, а самі вдень на роботі. А для хлопців це час найнижчої працездатності, і навіть нескладні завдання швидко викликають втому.

Оптимально перенести підготовку домашніх завдань на 15–16-ту годину. Також слід організувати режим так, щоб забезпечити потребу дитини у сні. Для першокласника це 11–12 годин на добу, а шестирічним діткам необхідно і вдень поспати. Також подбайте про якість сну – перед ним слід провітрювати кімнату.

У вихідні дитині можна дозволити «відірватися». Не забороняйте активні ігри, особливо на свіжому повітрі. Та головне, звісно, це ваша любов. Ніщо не впорається з дитячим неврозом краще за неї».

Поділитись у:

Читайте також:

Ми у Facebook