Криза трьох років – важливий період для майбутнього щасливого життя! Криза трьох років – це період, коли вперше дитина, яка залежить від матері і фізично, і психологічно, починає робити перші кроки у своїй впевненості “Я сам(а)!”. Я сам можу! Я сама можу!
Чому криза трьох років така важлива?
У період кризи трьох років дитина починає прагнути до того, щоб робити все самостійно. Для батьків, як правило, цей період стає дуже важким психологічно. Причиною тяжкості є не прожитий період кризи трьох років у житті.
Вікові кризи у дітей: коли бувають і що робити батькам
Важливо знати і пам’ятати, що період кризи трирічної дитини – це найвідповідальніший період, який важливо пройти дитині, щоб у дорослому віці так відчайдушно не шукати себе, що можна жити самостійно, без опори на інших дорослих людей. Без опори на численні знання, яких насправді так багато, що голова йде обертом. Без опори на когось, а з опорою на себе та реалістичність життя.
Період кризи трьох років важливо пройти, щоб далі проживати життя своїм шляхом, своїм баченням. Те життя, яке буде комфортним і зручним, нестиме радість і позитивне сприйняття!
Як допомогти дитині пройти кризу трьох років?
Потрібно дати дитині можливість обирати самій. Наприклад, замість питання “Ти будеш їсти?”, необхідно ставити запитання, які будуть містити варіанти відповідей для вибору. Наприклад, “Ти будеш їсти рисову кашу чи гречану?”. Оскільки, не маючи варіантів, з’являється впертість. Спротив проявляється в тому, що дитина відмовлятиметься виконувати вимоги дорослих, тому що у дитини починають, проявляються перші спроби усвідомлення себе. Тому вимоги виключаємо.
Впертість проявляється, оскільки у дитини з’являються перші зародки «Я так вирішила» відповідно до свого вибору. Свавілля дитини говорить про те, що малюкові важливо отримати досвід, зробити щось самостійно.
Непройдена криза – це втрата себе. І цю втрату людина завзято шукатиме у дорослому віці. Їй доведеться дістатися до початкової точки не пройденого внутрішнього конфлікту між “Я хочу сам” і вимогою дорослих. Не пройдений конфлікт виявляється у тому, що “Я хочу самостійності”, але “Я сам” було придушено, і як наслідок не було збудовано фундамент опори на себе.
Авторка – психологиня Ніколаєва Ольга