Мистецький проєкт «Космогонія» – це робота світового рівня, яку створювали у Музеї сучасного українського мистецтва Корсаків, поряд з виробничим цехом у культурно-розважальному центрі «Адреналін Сіті». За словами автора та куратора проєкту Віктора Корсака, це – діалог із глядачами на тему «Де все взялося, де взялися ми й що з нами буде?».
Найбільший живопис на полотні, площею 2 000 квадратних метрів, написав художник родом з Горлівки Донецької області Петро Антип. Над створенням картини він працював два роки.
Відкриття “Космогонії”
На відкриття проєкту 28 вересня прийшло чимало відвідувачів, заінтригованих побачити найбільшу картину світу, – пише Район.Культура.
«Ми хотіли зробити щось таке грандіозне світового масштабу, щоби стало локомотивом в українському мистецтві. Почалася війна, ми все зупинили, але думка залишилася. Ми хочемо реалізувати її саме через цю картину», – розповів Віктор Корсак.
Космогонія добра та зла
Через різні мистецькі напрямки «Космогонія» показує взаємодію добра і зла через філософські, релігійні та міфологічні світогляди.
Концепцію взаємодії світлого з темним розкрив Віктор Корсак у своєму філософському трактаті «Космогонія добра та зла, або Про що не знав Заратустра». У книзі вміщено розділи про духовний розвиток людини, безсмертя, архетипи, боротьба цивілізацій з хаосом, роль мистецтва у гармонізації безладу.
За словами автора книги, слово робить невидиме видимим. Багато змісту втрачається, якщо немає ресурсу, який зберігає у собі інформацію. Книга – для того, щоб дати пояснення та ширше розуміння для читачів про «Космогонію».
«У мене в дитинстві з’являлися питання: що таке добро, що таке зло? Оці думки, що у якійсь ситуації добро – це зло, а зло – це добро, одні люди – це добро, а інші – зло, не давали мені спокою. Я почав з’ясовувати це, адже у філософії, релігіях та міфологіях люди вже доходили до висновку та ідеї у чому полягають ці етичні категорії», – пояснив автор проєкту.
«Ми звернулися до законів динаміки. Один з них говорить про те, що якщо система замкнута, то ентропія – постпорядок – в ній зникає. Отже, наростає хаос, який не потребує жодних зусиль чи енергії, щоб зростати. Одна із теорій каже, що все закінчиться білою смертю – перетвориться в молочно-білий серпанок. Коли ми глибше досліджували це питання, виявилося, що всі наші зусилля, щоб зупинити цей хаос, це якраз і є добро», – додав він.
Одна з глав присвячена архетипам – прообразам «особистісного несвідомого», умовленим інструкціям, які прописані на генетичному рівні людей. За словами Корсака, вони відіграють надзвичайно велику роль в існуванні людей, адже кожен з них передбачає зменшення хаосу.
«У нас, українців, домінує архетип героя, матері. А в росіян – батька. Тому ми ще довго не зможемо бути з ними разом на архетипному рівні, доки не зміняться геноми», – навів приклад Віктор Корсак.
За словами автора трактату, більшість релігій проповідують ідею, що смерть є нормальним явищем, але варто жити так, що після завершення життя, людина отримала винагородження. Думки філософів різняться. Одні вважають, що поки ми живі, смерті немає, а коли людина померла, то їй уже однаково. Інші кажуть, що душа повноцінно існує без тіла, тому у смерті немає нічого жахливого, а треті відповідають, що смерть – це погано.
«Ми стоїмо на порозі того, що люди житимуть вічно… Таке пропонує генетична інженерія. Так людина безсмертна зможе постійно відновлювати зруйновані частинки, активуючи геноми. Але тоді виникає дуже багато проблем: що робити з етичними нормами? А що як смерть мотивує нас робити щось упродовж усього життя? Що робити з тим, що наші релігії заточені під ідею: будьте чемні й попадете в Рай?», – розповів про книгу Віктор Корсак.
Рукопис вийшов друком у видавництві «Коло». Художнім редактором книги стала Марта Походжай.
«Коли відбувається друк книги, завжди використовується чотири фарби. Це чотири пластини, на які виводяться зображення. Кожна пластина відрізняється і тільки потім, знову при їх накладанні, ми отримуємо кінцеве кольорове зображення. Я міркую, що світ функціонує тільки через накладання та стику добра і зла. Ця книга вийшла завдяки накладанню титанічних пластин – робіт пана Петра, текстів пана Віктора, роботи музею і друкарні… Коректорка, коли надіслала останній відредагований розділ книги, назвала завершення роботи «квіткою». Ця книга – це квітка цієї роботи», – розповіла Марта Походжай.
«Архетипи завжди проявляються у національній одежі. І я хотів, щоб ви перейшли до нового проєкту – українського бачення світової історії. Нам потрібно продавати український проєкт світу, тому що в ньому виражається еволюція цивілізації… Тому бажаю не зупинятися. Даю вам замовлення на роботу на роки вперед», – сказав Іван Заєць.
Письменник Павло Мовчан подякував команді проєкт «за неймовірну подію в житті світової культури».
Щодо можливого продажу картини та її вартості у порівняння навели попередній світовий рекорд британця Саши Джафрі. Його картину на 1 600 метрів квадратних продали за 67 мільйонів доларів.
Картина Антипа поєднує у собі безліч релігійних мотивів та міфів країн світу.
«Є питання таке: навіщо народилася людина, куди вона мандрує, що її чекає. Для цього людство придумало філософію та багато релігій: християнство, буддизм, мусульманство, слов’янські міфи. Але якщо читати їх то все однаково. Та дивлюся на картину з оптимізмом. Людство придумало стільки філософій та релігії і нас чекає все хороше», – прокоментував симбіоз вірувань у своїй роботі художник.
«Дуже багато залежить від того, який ми всесвіт лишимо, коли він буде стискатися, бо він буде таким потім під час наступного вибуху. Ось таке наше бачення. Щодо людей, то ми вже виконали свою місію, і я вважаю, ми неефективні, як біологічні особи. Якщо ми захочемо полетіти на Марс, то роботи швидше виживуть, ніж люди, бо їм не потрібно стільки комфортних умов, вони не бояться таких речей, як радіація… Нам буде дуже складно», – навів теорію куратор проєкту.
«Це момент, коли не було нічого. Ні зірок, ні планет, ні простору, ні часу. Лише нескінченна порожнеча. Але в цій порожнечі існувала точка, настільки мала, що її навіть не можна було побачити… І ось одного разу ця точка, яку називають точкою сингулярності, вибухнула. Вибух був настільки потужний, що створив цілий всесвіт. Це був початок усього», – мовиться на початку вистави.
Того ж дня зафіксували національний рекорд України у категорії мистецтво, визнавши «Космогонію» найбільшою картиною України. Нагороду вручив представник національного реєстру рекордів України, заслужений діяч мистецтв України Марк Орловський.