Консультує Олександр ЩУРУК, лікар отоларинголог-сурдолог.
– У яких випадках потрібний слуховий апарат?
– Слуховий апарат – це складний технічний засіб, який допомагає відновити втрачений слух. Він забезпечує нормалізацію слухового сприйняття при стійких втратах слуху, якщо інші методи лікування виявляються неефективними. Найчастіше слухопротезування призначають при сенсоневральній приглухуватості для компенсації порушень слуху. Також у випадках, коли хірургічне лікування захворювань зовнішнього і середнього вуха протипоказане або не дало результатів.
У дорослих слухопротезування показане при порушеннях слуху, що перевищує 40–45 дБ. На жаль, у дорослих усвідомлення потреби користування слуховим апаратом не з’являється навіть через один-два роки після зниження слуху, а через десятиріччя, коли найсучасніші і найдосконаліші слухові апарати виявляються неефективними через те, що мозок втрачає «пластичність». Практично це проявляється тим, що людина чує мову, але не розуміє її.
– Які є види слухових апаратів?
– Перш за все розрізняють слухові апарати за технологією обробки звуку – аналогові та цифрові. Аналогові (або лінійні) апарати рівномірно підсилюють усі звуки: і мову, і навколишній шум. Тому тихі звуки через маскування навколишнім шумом часто не сприймаються взагалі, а гучні – викликають болісні дискомфортні відчуття. У 1992 році були розроблені перші слухові апарати із цифровою обробкою звуку. Ця технологія, яка передбачає нелінійне підсилення звукових сигналів, дозволила суттєво поліпшити сприйняття мови завдяки тому, що тихі звуки стають гучнішими, а гучні – приглушуються.
За способом налаштування також розрізняють кілька типів слухових апаратів. Найбільш прості аналогові моделі мають тільки колесо підсилення звуку. Є моделі, в яких передбачено регулювання характеристик слухового апарата за допомогою спеціальної викрутки (так звані тримери) за кількома параметрами. Найбільш досконалі моделі налаштовують за допомогою комп’ютера із застосуванням спеціального програматора і програмного забезпечення. Для освоєння цієї технології лікарі та спеціалісти з налаштовування слухових апаратів мають пройти спеціальну підготовку.
– Що робити, коли погано чує два вуха?
– У випадку двосторонньої втрати слуху оптимальним рішенням проблеми є бінуральное протезування. Тобто протезування двома апаратами, що дозволить задіяти весь залишковий слух і максимально наблизити звукове сприйняття до природного. При цьому людина отримає можливість розрізняти напрямок звуку, що дуже важливо для орієнтації в звуковому просторі і для безпеки.
– Яка ціна слухового апарата?
– Ціна апарата залежить від багатьох факторів: від характеру і ступеня зниження слуху, від кількості візитів до фахівця для налаштування апарата, нарешті від технологій, які в ньому використані. Технологічні новинки завжди коштують дуже дорого. Це пояснюється тим, що розробка моделей – головна стаття витрат виробника. Якісні слухові апарати традиційних технологій коштують значно дешевше. При цьому настройку проводять так само ретельно, як і для дорогих апаратів: на тому ж обладнанні, той же фахівець, який використовує всі свої знання та навички.
– Скільки служить апарат?
– Якісні слухові апарати служать мінімум чотири-шість років. Багато в чому це залежить від догляду за ними. Відповідно до інструкції, апарат і вушну вкладку слід чистити, а в призначений термін звертатися у фірму для профілактичного обслуговування. Навіть нова пара черевиків трошки тисне і вимагає розношування. Можливо, перший час велика кількість звуків з усіх боків дратуватиме, а самі звуки здаватимуться ненатуральними. Треба час, щоб звикнути до апарата, і результат виправдає очікування. Технічний рівень сучасних слухових апаратів такий високий, що вони справді допомагають повернути здатність сприймати навколишній світ у всьому різноманітті звуків.
Але технічний бік питання не головний. Слуховий апарат, в який не вклав своєї праці кваліфікований фахівець, нічого не вартує і не допомагає повернути слух. Його неякісний підбір і налаштування приведуть до того, що пацієнт буде розчарований і звинуватить в цьому фірму-виробника. Якщо все зроблено професійно, гарного результату просто не може не бути. Запорука успіху – точне виконання технології підбору та налаштування апарата, спільна кропітка робота лікаря і пацієнта. Завдання лікаря, до якого звернувся пацієнт, – вирішити проблему. Правильний підбір і точне налаштування вимагають від лікаря великого досвіду і кваліфікації, а від пацієнта – терпеливості. Можливо, для налаштування апарата знадобиться не один раз відвідати лікаря. Не соромлячись, треба розповідати йому про свої відчуття і побажання. Хороший лікар буде переробляти і налаштовувати апарат доти, доки пацієнта повністю не задовольнить результат.