Всі ці способи добре опанувати і дорослим. Адже годі навчити дитину тому, чого не вмієш сам. Вміння справлятися зі стресом додає нам впевненості в собі.
Висловлювати почуття
Перше – це навчити дитину розрізняти і називати свої почуття. Вона повинна усвідомлювати, що відчуває в даний момент. Страх, образу, біль, злість або щось інше. Це допомагає знизити емоційність і зняти відчуття паніки. Вчіть дитину і вчіться цього самі.
Дитину треба навчити: якщо злишся, потрібно сказати про це, можна потопати ногами, стиснути кулаки. Якщо прикро, можна заплакати. Коли страшно, можна за маму сховатися, взяти її за руку.
Перемикатися на щось приємне
Якщо стресова ситуація затягнулася, знайдіть те, що може відволікти дитину. Це може бути гра, прогулянка в лісі, катання на атракціонах, солодощі, спів. Разом з дитиною пошукайте приємнощі й активно використовуйте їх.
Просити про допомогу
Якщо дитина не справляється сама зі стресовою ситуацією, дуже важливо, щоб вона вміла попросити когось про допомогу. Якщо вона загубилася в торговому центрі, то зможе попросити когось із дорослих допомогти, якщо навалилося багато завдань в школі – зможе підключити батьків. Якщо ж просто страшно йти до лікаря – попросить піти разом з нею. Підтримка близьких допомагає впоратися зі стресом.
Розставляти пріоритети
Якщо стресова ситуація затягнулася і посилюється все новими і новими складнощами, то необхідно навчити дитину розставляти пріоритети. Якщо багато завдань в школі, плюс ще гуртки та секції, плюс сварка з найкращим другом, та ще й до бабусі обіцяв поїхати на вихідні, то стрес буде наростати над дитиною, як снігова куля. Вчимо дитину говорити: «Стоп!» А далі розставляти завдання за ступенем важливості і невідкладності. Адже встигнути відразу все годі, і цей навик неодноразово стане в нагоді в дорослому житті.
Проговорювати стресові ситуації заздалегідь
Якщо ви знаєте, що дитині доведеться зіткнутися зі стресом при поході до стоматолога, при адаптації в садку або школі, то добре було б проговорити з диною усе наперед. Разом придумайте гру, в якій буде така ситуація, експериментуйте з варіантами поведінки, промовляйте почуття, які відчувають герої гри, запитаєте дитини, як можна допомогти героям впоратися з такою ситуацією. Все це зробить складну ситуацію не такою жахливою, так як в грі дитина вже отримує навик подолання стресу в таких моментах.
Ірина Четверухина