сповідь

Не страшно і не соромно: як сповідатися, щоб отримати прощення?

Сповідь – це важливе таїнство, яке допомагає очистити душу, отримати прощення та відновити внутрішню рівновагу. Проте багато людей відчувають страх чи сумніви перед сповіддю. Тож що варто про це знати?

Чому деколи ми відчуваємо страх або сором перед сповіддю? Як подолати ці переживання та правильно підготуватися, щоб отримати прощення? Чому таїнство сповіді звершує священник, який теж є звичайною людиною? Чи можливе прощення для Путіна, і наскільки непорушною є таємниця сповіді? Чи допускається сповідь телефоном, і чи можуть священники стикатися з професійним вигоранням?

Про це в інтерв’ю з намісником Жидичинського Свято-Миколаївського чоловічого монастиря ПЦУ архімандритом Константином Марченком.

намісник Жидичинської Свято-Миколаївської чоловічої обителі ПЦУ, архімандрит Константин Марченко
Намісник Жидичинської Свято-Миколаївської чоловічої обителі ПЦУ, архімандрит Константин Марченко

«Свій духівник – це як сімейний лікар»

Почнімо з простого: чому ми маємо сповідатися священникові? Він же така людина, як і ми.

У Священному Писанні, яке для кожного християнина як Конституція, у Євангелії від Івана, читаємо, як Христос по воскресінні зустрічається зі своїми учнями. Там є прості слова: «Христос дмухнув на них і сказав: “Прийміть Духа Святого, кому відпустите гріхи — тому відпустяться, а кому залишите — на тому залишаться”». Тобто Господь, створюючи церкву, дав повеління апостолам (і відповідно священникам як наслідувачам цих апостолів) ставити моральну крапку в питанні боротьби з гріхом. І це не означає, що священник чимось вищий. Сповідаємося ми не священникові, а в його присутності. І він просто фіксує, засвідчує перед Богом серйозність намірів людини, що прийшла покаятися.

Нині люди все частіше звертаються до психологів зі своїми проблемами, переживаннями. А церква вже понад дві тисячі років допомагає людям долати проблеми в собі — варто користуватися цим досвідом.

Радимо також прочитати: Що говорити на сповіді, якщо сказати нічого?

Як часто треба сповідатися? Церква встановлює певні норми?

Треба відчувати в душі потребу. Бо коли приходимо до сповіді без потреби, чи можна це назвати сповіддю? Тому ключовим є дозрівання людської душі; відчуття, що щось людину спустошує, забирає в неї мир і спокій, що вона з чимось не справляється. І тоді церква каже: «Тобі важко, ти заплутався. Ходімо, станьмо перед Богом, ти розкажеш про все, що тебе болить». Я, скажімо, завжди починаю сповідь з питання: «Що у вас найбільше болить?». Бо коли чую оцю формалістику: мовляв, «згрішив словом, ділом, думкою, каюсь», я аж розгублюся. Це не сповідь.

А якщо говорити про церковну традицію, то в Константинопольському патріархаті чи загалом у грецьких церквах дуже правильно розділені поняття сповіді й причастя. Тоді як у нас склалася така традиція, що перед причастям обов’язково сповідуємося. Але це не вимога, а наша місцева традиція — не більше й не менше.

Як ви сказали, формальної заяви «грішний — каюся» замало. Наскільки детальною має бути сповідь, щоб і не занадто?

Завжди відчуваю, коли людина не знає, що сказати, бо хвилюється, а коли не хоче щиро посповідатися, а прийшла, бо їй, наприклад, батьки наказали. У першому випадку потрібна серйозна операція над людською душею. Треба спробувати людину не те щоб розговорити, а дати повірити, що їй це допоможе, ще раз нагадати, як Господь її любить. Святитель Феофан Затворник казав, що інколи вже саме молитовне зітхання є молитвою. Так само й на сповіді: часом людина не може дібрати слів, але ти бачиш її тремтіння, сльози — і це теж сповідь.

Якою була найдовша сповідь у вашій священничій практиці?

Напевно, з півтори години. Це була сповідь монаха. Але мирянам не варто брати за приклад монашу сповідь, бо це радше монаше сповідання помислів. Життя в монастирі і життя в миру — це різні речі, і тут різні правила.

У священників бувають такі періоди, наприклад, у Великий піст чи перед Різдвом, коли вони днями сидять у сповідальниці й вислуховують вірян з їхніми бідами й жалями. Чи не загрожує це професійним вигоранням?

Про вигорання не скажу, а от втома є. У нашому монастирі щонеділі й у свята дуже багато людей. Священник сповідає впродовж усієї служби, зо дві години. Буває, біля сотні вірян до сповіді. Звичайно, втомлюємося. Тим більше, коли ти не просто пасивний слухач, а намагаєшся поспівчувати людині, підбадьорити, допомогти. Ти впускаєш її біль у своє серце. Це важко. Але я жартома кажу: як назвався грибом — лізь до кошика. Тож якщо ти став лікарем — лікуй, якщо став на священничий шлях — священнодій.

Чи добре мати свого священника, духівника, в якого постійно сповідатися?

Звичайно. Це як сімейний лікар, який знає про твої хвороби, знає, як твій організм реагує на ті чи інші препарати. Так само священник. Ти впускаєш його у своє життя, і з часом він уже без слів розуміє, коли з тобою щось не так.

Чи може Путін отримати прощення?

Чи мають шанс на прощення Путін чи інші тирани?

Кожна людина, доки її серце б’ється, має шанс. Питання в іншому: чи ця людина скористається своїм шансом? Щодо таких осіб, як Путін, то тут потрібне публічне покаяння. Таке практикували в древній церкві. І йдеться не тільки про Путіна — винен і народ, який дав йому владу й терпить його. А чим кращі від агресора корупціонери в Україні, які в час війни, коли всі збирають допомогу воїнам, крадуть мільярди? Вони такі самі вбивці. І я дуже не хотів би, щоб ці вбивці з українським паспортом завтра прийшли до сповіді і їм відпустили гріхи, бо вони щось пожертвували на храм. Ні! Вони мають спокутувати гріх перед усім народом. Шанс розкаятися й отримати прощення такі особи мають, але зазвичай вони ніколи ним не користуються.

Думаю, ті самі корупціонери, які крадуть з бюджету, дійсно жертвують на храм — і їм відпускають гріхи. Правда, не впевнена в їхній щирості, бо зазвичай вони й далі продовжують красти.

Це вже питання до священників, які на це йдуть. Я інколи жартую, що, мабуть, ми так важко й довго відроджуємо наш древній монастир, бо не маємо справ з подібними людьми. Років 15 тому нам запропонували щедру пожертву, але за умови, що це буде лише кілька відсотків від суми, яку доведеться списати на будівництво. І ми відмовилися, бо краще потихеньку відбудовуватимемо нашу святиню, але з чистим сумлінням і без брудних грошей.

Таємниця сповіді

Чи має це правило винятки? Бо, з одного боку, ми знаємо, як у радянські часи священники здавали владі своїх парафіян, зрештою, в Росії досі це практикують; а з іншого — до священника може прийти серійний убивця й розказати, що вбивав і буде вбивати. Відомо, що митрополит УПЦ МП Павло Лебідь сповідав маніяка Онопрієнка і відпустив його з Богом, а той потім убив ще біля пів сотні людей. Лебідь сам про це розповідав.

Сповідь — це святая святих. Таємниця сповіді має бути непорушною. Священникові за розголошення загрожує дуже важке покарання — щонайменше заборона священнодіяти. Але коли йдеться, що людина може вчинити серйозний злочин, священник має розповісти про це єпископу, а вже той має вирішити, як попередити біду. У випадку з Онопрієнком я так і вчинив би.

«Воїн плакав, як дитина»

Чи вплинула війна на бажання й потребу людей каятися і сповідатися?

Так, як нині сповідаються військові, — це приклад того, якою має бути сповідь у всіх. Тут і біль, і сльози, і жаль за помилки. Щиріших сповідей я не чув. Коли приїжджаю в якийсь підрозділ, то хлопці за руку ловлять — просять про сповідь. Недавно зателефонував один військовий і каже: «Отче, певно, Бог забув про нас». І починаю говорити й слухати, бо розумію, що це може бути для нього остання можливість поговорити зі священником.

То це сповідь телефоном? Таке можливо?

Тільки в критичних обставинах.

Були випадки, коли вам вдалося витягти людину, яка була за крок від прірви?

Господь витягує. Моє завдання — бути інструментом у руках Божих. Не забуду один такий випадок. Прийшов військовий, який пройшов Азовсталь, був поранений, лікувався. І те, що йому довелося вбивати, лежало тягарем на його серці. Його абсолютно не заспокоювало, коли казали: «Ну ти ж москаля убив». Його мучило, роз’їдало зсередини. Ми поговорили з ним перед Богом. Цей 45-річний чоловік розплакався, як дитина, обійняв мене і подякував. Думаю, зараз у нього все гаразд. Коли бачиш такий результат, то розумієш, що зусилля не марні.

Що ви порадили б людям, які не наважуються йти до сповіді, бо мають подібний невдалий досвід, бояться або соромляться?

Є такі лікарі, до яких нам теж соромно йти. Але коли вже серйозна проблема, коли болить, ми збираємося і йдемо. Так само щодо сповіді. Коли вже випікає тебе зсередини, не думаєш про сором. Треба пересили себе, подолати свою гординю і прийти.

І щоб сповідь була доброю, варто бути чесним із самим собою, щирим у бажанні розкаятись і спокутувати гріх. Святитель Василій Великий казав: «Безумцю, хто подбає про твою душу, коли ти сам її занедбуєш?». І так, ми не відразу станемо святими. Але маємо намагатися.

І тоді з чистим серцем і чистим сумлінням зустрічатимемо Різдво…

І воно нагадає українцям, що навіть у такий важкий час ми не самі. Бог приходить до нас, ми йому небайдужі. Не опускаймо рук. Вірмо в чудо. Бережімо свою людськість і світлість. Христос вижив — і ми виживемо, у нас буде все добре, і ми станемо переможцями.

Радимо також прочитати: Як правильно готуватися до сповіді і сповідатися

Авторка – Леся Федів

Джерело

Поділитись у:

Читайте також:

Ми у Facebook