Осінь, зима і весна – це період випробувань для водіїв. Сніг, мороз, дощ, ожеледиця, короткий світловий день, часткове вимкнення вуличного освітлення – усе це негативно впливає на безпеку дорожнього руху. Водії погано бачать дорожню ситуацію довкола себе, припускаються помилок, можуть потрапити в ДТП чи пошкодити автомобіль на поганій дорозі.
До вашої уваги пам’ятка-застереження про найпоширеніші помилки під час кермування, які трапляються з водіями в осінньо-зимовий період.
Дотримуйтеся швидкісного режиму та безпечної дистанції
Дистанція
Більшість ДТП відбувається через перевищення дозволеної швидкості та недотримання безпечної дистанції. Причому ці дві характеристики пов’язані між собою.
Чим більша швидкість руху — тим більшою має бути дистанція до автомобіля попереду й позаду.
Так-так, звертайте увагу й на автомобіль позаду. Адже у випадку різкого гальмування ви можете встигнути зупинитись, а ось автомобіль позаду — вже ні. Звісно, ви не будете винні в ДТП. Проте чи позбавить це клопотів від ремонту бампера свого улюбленого залізного коня? Але якщо ви витримали достатню дистанцію до автомобіля попереду, то це дозволить вам гальмувати не екстрено, а плавно та обережно. Відповідно, в автомобіля позаду теж буде більше часу та дистанції на гальмування. То ж ризики можливого ДТП зменшуються.
Швидкість
Що стосується дотримання правильної швидкості, то в цьому випадку питання стоїть не тільки у гальмуванні, але й у керуванні автомобілем загалом. Адже маючи занадто високу швидкість у повороті, автомобіль може зісковзнути з дороги та вилетіти у найближче дерево чи кущі. І навіть не буде кого звинувачувати: водій сам не витримав безпечної швидкості!
Для зими безпечна швидкість — це мінімум мінус 20-30% від звичних літніх швидкостей (якщо дорога суха та чиста). Або навіть мінус 50-70% від звичних швидкостей (якщо навкруги сніг). Так, це буде повільно, але безпечно.
Не робіть різких маневрів, не смикайте кермо
Це правило випливає з попереднього. За умови високої швидкості та слизької дороги, будь-які різкі рухи кермом можуть призвести до втрати зчеплення шин з покриттям. Відповідно, автомобіль може заносити, втрачається можливість керування звичними методами, які знають більшість звичайних водіїв.
Звісно, професійні гонщики можуть тримати автомобіль під контролем навіть у випадку зносу/заносу. Проте для отримання таких навичок потрібна багаторічна підготовка й чимала практика. А зараз ми говоримо про звичайних водіїв зі стандартними навичками керування автомобілем. Відповідно, для них порада проста.
Намагайтесь уникати різких маневрів та зайвого смикання керма, якщо це не є критично необхідним: уникнення ДТП чи можливого травмування людини тощо.
Гальмуйте до повороту
Ще одна порада про керування у віражах — гальмуйте ДО повороту, а НЕ НА ВХОДІ в поворот.
Останній метод походить з арсеналу керування спортивними автомобілями. За певних усталених навичок водія його можна використовувати й на звичайній дорозі. Так можна «заносити» в поворот більшу швидкість, ще й на гальмуваннях навантажувати передні колеса для їх кращого притискання до дороги. Однак все це актуально для сухих, чистих, теплих літніх доріг. А на слизьких зимових шляхах таке керування може завершитись втратою зчеплення коліс з покриттям й некерованим польотом автомобіля за межі дороги.
Причому вартість помилки буде дуже високою, адже автомобіль йшов на межі потенційно можливої швидкості — та, зрештою, перевершив її. Отже, правило просте: гальмуйте ДО повороту. Ви маєте заходити в поворот вже на тій швидкості, що дозволить його проїхати без подальшого гальмування. Хай це навіть буде дуже низька швидкість.
Будьте особливо обережні у перші дні на зимових дорогах
Водіям потрібно звикнути до нових умов та слизьких доріг. Може накладатись фактор того, що не всі встигли перевзути свої автомобілі у зимову гуму. А ще й безліч бризок, дощу, снігу, що закривають огляд. Тому перші дні початку справжньої зими — коли пішов сніг та вдарив мороз — найскладніші для всіх водіїв.
Навіть якщо ви почуваєтесь впевнено та безпечно на дорозі, то подумайте про інших водіїв. Для них нові погодні умови можуть бути стресом, особливо для новачків
Тому намагайтесь поводитись спокійно та розсудливо, кермувати автомобілем плавно та обережно, завчасно вмикати показники поворотів та плавно гальмувати.
Зробіть себе помітним на дорозі
Це стосується і автомобіля, і пішоходів Чим раніше вас помітять, тим більше часу буде на якісь рішення та дії. Тому вмикайте на автомобілі ближнє світло фар (саме ближнє світло, а не габаритні вогні). Причому це правило актуальне навіть на автомобілях з денними ходовими вогнями, які розміщені попереду. Чому? Тому що тоді також вмикаються й ліхтарі позаду, що дозволяє оточуючим більш точно зрозуміти габарити вашого автомобіля.
За наявності туману також вмикайте й протитуманні фари. Однак останні не варто застосовувати повсякчас, оскільки задній протитуманний ліхтар може збивати інших водіїв з пантелику. Здалеку вони можуть прийняти його за стоп-сигнал, а зблизька, навпаки, — він занадто яскравий та не дозволяє вчасно помітити вмикання стоп-сигналів.
Важлива порада для пішоходів — також робіть себе помітними! Для цього є світловідбиваючі накладки (флікери), які можна причепити на рукави або сумку. Такі флікери в декілька разів збільшують відстань, на якій буде помітно пішохода. Відповідно, у водія буде набагато більше часу зреагувати та почати гальмування.
- Поради велосипедистам-початківцям
Зупиняйтесь, якщо йде дощ/сніг і не видно дорогу
Ще про оглядовість дороги. Якщо потрапили в ситуацію, коли йде сильний дощ або снігопад, і двірники вже не встигають очистити скло, — то краще зупинитись і перечекати негоду. Місце для зупинки вибирайте на розширенні дороги, де є можливість якнайдалі зсунутися від смуги руху. Це може бути боковий «карман», місце паркування магазину тощо. При зупинці увімкнуть аварійну світлову сигналізацію (аварійку) та залишайте габаритні вогні й увімкнений двигун. Останній надасть вдосталь енергії для освітлення та тепла для обігріву салону.
Не зайвим буде нагадати про необхідність очищення скла від снігу/льоду перед початком руху. Для цього знадобиться щітка та/або шкребок і кілька хвилин. Цього якраз достатньо, аби трошки прогріти двигун та салон. Очищення варто починати з увімкнення системи вентиляції у положення «повітря на лобове скло». Якщо є окрема кнопка або електричний підігрів скла, то взагалі чудово. Звісно, вмикайте! Після чого починайте очищувати бокові вікна, а потім переходьте до заднього скла. І лише в останню чергу переходьте до лобового скла. Адже за цей час система вентиляції встигне хоч трошки його нагріти, й очищувати намерзлий лід буде значно простіше.
Гальмуйте перед пішохідними переходами
Наближаючись до пішохідного переходу, починайте гальмувати завчасно, навіть якщо навкруги все здається спокійно й нормально. Чому?
- тому що зненацька може вискочити пішохід, який щойно спокійно стояв на дорозі;
- тому що пішохід може просто послизнутись і впасти у напрямку пішохідного переходу;
- тому що зазвичай пішохідні переходи позначають світлими смужками, які при намоканні стають дуже слизькими (колеса можуть потрапити на ці смужки й далі просто не вистачить дистанції гальмування для зупинки);
- тому що інші автомобілі теж могли гальмувати перед переходом й нанести на дорогу багато снігу/льоду, тож перед самим пішохідним переходом буде слизько (і далі просто не вистачить дистанції гальмування для зупинки).
Отже, є багато причин та пояснень, щоб завчасно гальмувати перед пішохідним переходом.
Завчасно гальмуйте, рухаючися по мокрому листю
Схоже правило завчасного гальмування стосується й умови руху по мокрому листю. Воно дуже слизьке. Майже як сніг або багно. Рівень зчеплення тут гірший, ніж на мокрому асфальті. Тому за умови необхідності руху лісовою дорогою (або коли обабіч дороги багато дерев) звертайте максимальну увагу на листя. Якщо не впевнені, то краще знизити швидкість або починати гальмувати завчасно, на чистому (хай навіть мокрому) відрізку асфальту, а не на вологому та слизькому листі.
Намагайтесь уникати краю дороги, не обляпуйте пішоходів
Це просто правило гарного тону. Якщо бачите, що обабіч дороги є великі калюжі й поруч тротуар, то намагайтесь об’їхати ці калюжі, аби не забризкати людей на тротуарі. Немає можливості об’їхати, завузька дорога, рухається транспорт назустріч? Тоді максимально знижуйте швидкість. Це також буде корисним, аби уникнути аквапланування, коли колеса потрапляють у глибоку калюжу й втрачають контакт з твердою поверхнею – вони наче пливуть по воді. Це наша наступна порада…
Будьте обережні поруч з калюжами
Для початку, через ефект аквапланування: втрата контакту покришки з твердою дорогою, фактично шина вже пливе по воді. Аквапланування небезпечне у будь-яких випадках:
- Якщо втратили контакт всі чотири колеса, то автомобіль стає некерованим взагалі.
- Якщо втратили контакт одне-два колеса (заїхали в калюжу обабіч дороги), то автомобіль може потягнути в сторону.
У будь-якому випадку ситуація стає складною, автомобіль погано керується або не керується взагалі. Тому аквапланування варто уникати. Як? По-перше, знижувати швидкість перед калюжами. По-друге, слідкувати за гумою та вчасно змінювати шині за умови зношування протектора. Нагадаємо, що для зимових шин висота протектора повинна бути мінімум 4 мм, а краще навіть більше.
Інша небезпека калюжі — ви не знаєте, наскільки вона глибока. Сприймайте будь-яку калюжу як дуже глибоку, в яку може провалитись колесо. Винятки тільки для тих випадків, коли ви бачите всю поверхню/глибину калюжі, або коли повз цю калюжу спокійно проїхав автомобіль попереду. Не впевнені? Пуста дорога й ніхто не проїхав? Тоді краще зупинитись, вийти та пройти калюжу ногами або перевірити її глибину палицею. Звісно, так не будеш робити на заповнених міських вулицях. Але там вистачить автомобілів попереду, які щойно на ваших очах проїхали калюжу.
Однак якщо трапилось щось незрозуміле на сільській/покинутій/розбитій дорозі, то краще вийти й перевірити глибину калюжі. Тому що, якщо вона виявиться занадто глибокою, то вийти все одно доведеться. Тільки вже з пошкодженого автомобіля.
Не притискайтесь до автомобіля попереду — від нього багато бризок
Порада про дотримання великої дистанції до автомобіля попереду корисна ще й тому, що дозволяє уникнути великої кількості бризок. Адже якщо їхати занадто близько до автомобіля попереду, то бризки з-під його коліс будуть швидко замазувати лобове скло та фари вашого автомобіля — а це погіршення огляду. Крім того, якщо вилетить не тільки бризка, а й каміння, то воно може пошкодити скло чи фари. То ж ось порада-повтор: не їдьте занадто близько до автомобіля попереду, витримуйте велику дистанцію до нього.
Будьте обережні при обгонах та вмикайте двірники
Якщо вам необхідно когось обігнати, то зважайте на необхідність виїхати у сусідню смугу руху, де може бути талий сніг, вода, лід. Зрозуміло, що всі маневри треба виконувати обережно. Обганяйте лише там, де повністю бачите дорогу, якої достатньо для маневру: виїзд зі своєї смуги руху, обгін іншого автомобіля, повернення назад.
Також зверніть увагу на численні бризки, які можуть бути від снігу чи води у нерозкатаній смузі руху. Усе це перетворюється на бризки, що заважає оглядовості. Тому при обгонах на засніженій/мокрій дорозі завчасно вмикайте двірники. А якщо вони вже працювали, то переводьте їх у режим максимальної швидкості роботи.
Аналогічне правило стосується й зворотної ситуації. Коли хтось обганяє вас, то він може перелаштуватись попереду й від автомобіля буде багато бризок, то ж необхідно швидко чистити скло. Або навпаки: коли відбувається обгін на зустрічній смузі, то інший автомобіль може повертатись у свою смугу руху й ненароком вискочити на роздільну смугу, де багато снігу та води. Усе це миттєво перетвориться на бризки, що можуть потрапити й на скло вашого автомобіля, завадивши оглядовості. То ж якщо побачили таку ситуацію з обгоном перед собою, то готуйтесь до цього завчасно та вмикайте двірники.
Не користуйтесь круїз-контролем під час руху на зимовій дорозі
Круїз-контроль може просто не розуміти стану дороги й намагатись постійно витримувати сталу швидкість. Натомість водій краще розуміє, де може бути слизько (підйом чи спуски, обледеніння дороги чи вологе листя), і може завчасно скинути швидкість. Тому на слизьких, зимових, засніжених дорогах краще їхати на педалях, а не на круїзі.
Підгальмовуйте на мокрій дорозі, щоб просушити колодки
Варто періодично легенько пригальмовувати під час руху по мокрій або засніженій дорозі. Це дозволить прибрати шар води, що може збиратись на гальмівних дисках. Крім того, це дозволить періодично прогрівати (від тертя) та просушувати гальмівні колодки. Такі гальмування не мають бути напруженими, різкими, екстреними. Просто легке торкання педалі та легкі гальмування.
Перевіряйте прогноз погоди, готуючись до далекої подорожі
Якщо потрібно відправитись кудись далеко, перевіряйте стан погоди у проміжних пунктах та фінальній точці: можливо там сильні снігопади та взагалі закриті дороги. Також варто подивитись прогноз погоди по годинах, розраховуючи, де ви плануєте перебувати через декілька годин. Адже зараз там погода одна, а через пів дня буде геть інша.
Уникайте дерев, балконів, дахів будинків, паркуючися взимку
Варто уважно вибирати місце паркування автомобіля. Оскільки на деревах, балконах, дахах будинків можуть збиратись великі бурульки чи обмерзлі грудки снігу. При падінні вони можуть пошкодити ваш автомобіль: доведеться ремонтувати дах чи капот, замінювати скло, тощо. То ж краще уникнути цієї проблеми, ніж героїчно її вирішувати: вибирайте безпечні місця для паркування автомобіля!
Звертайте увагу на дренаж з кузова/дверей автомобіля — треба чистити
Це вже остання порада: не із серії руху зимовими дорогами, а із серії догляду за автомобілем. Варто періодично перевіряти дренажні отвори автомобіля на кузові, в колісних арках та нижній частині дверцят — їх необхідно чистити. Адже там збираються рештки бруду та листя, на мокрих та засніжених дорогах все це постійно намокає-замерзає. Зрештою, забиваються дренажні отвори, бруд та волога не виводяться з кузова та дверцят автомобіля, і далі починається процес корозії. Звісно, за одну-дві зими іржа не з’їсть ваш автомобіль, проте за декілька років деталі кузова можуть бути пошкоджені. А такий мінімальний догляд насправді надовго продовжить життя кузовних панелей автомобіля.
Автор – Роман Мельниченко