Діти Корисно

Чи варто давати дітям кишенькові гроші

На жаль, тільки у 2 сім’ях з 10 практикується фінансове виховання дітей. Кишенькові гроші викликають безліч суперечок, оскільки старше покоління деколи вважає їх прямою дорогою до недбалості і безвідповідальності. Але вміння правильно витрачати та збирати фінанси не приходить саме по собі.

Насправді, невеликі суми вчать самостійності і грамотному плануванню витрат, що обов’язково стане в нагоді у дорослому житті.

Переваги кишенькових грошей

Вміння правильно витрачати та збирати кошти не приходить саме по собі, а освоюється методом спроб і помилок. Чим раніше дитина пройде ази непростої науки, тим більш успішним буде життя. Кишенькові гроші вчать відразу кількох речей.

Терпіння

Слід обговорити дату або день тижня, коли фінанси будуть приходити «на рахунок». Не можна відступати, навіть якщо дитина примудрилася витратити всі гроші: це теж хороший урок, оскільки наступного разу вона буде більш розсудливою та обережнішою.

Планування

Розподілити наявну суму на конкретний відрізок часу — корисна звичка. Дитина навчиться ставити перед собою цілі й збирати на велику покупку. Краще виділяти кошти раз на тиждень, оскільки щоденне фінансування дасть зворотний ефект. Першокласник швидко зрозуміє, що завтра у нього знову будуть гроші, тому необхідність в економії автоматично відпадає. Витрати стануть нераціональними та імпульсивними.

Адекватне ставлення до грошей

Заради експерименту запитайте у своїх знайомих, як вони витратили перші зароблені гроші, результат вас здивує. Приблизно 80% людей на радощах спускали зарплату на непотрібні та потрібні речі, похід в кафе або посиденьки з друзями. Наявність кишенькових грошей в дитинстві формує тверезе ставлення до них без ейфорії та бажання витратити все і відразу.

«Свої» гроші підвищують самооцінку, дитина не буде відчувати себе обмеженою в компанії однокласників, яким батьки виділяють фінанси. Жадібність і заздрість обійдуть школяра стороною, а це вже великий плюс.

Оптимальний вік для перших грошей

Кишенькові витрати зазвичай починаються в першому класі. В одних сім’ях фінансове виховання починається раніше, інші намагаються відтягнути момент. Психологи рекомендують давати гроші своїй дитині, коли більшій частині однолітків батьки «відкрили особистий рахунок». Фінансову освіту краще запускати в той період, коли до думки тата й мами ще прислухаються: підлітки часто вважають себе занадто дорослими і самостійними.

Розмір кишенькових грошей

Дитина повинна розуміти обмеженість фінансових надходжень і усвідомлювати, що гроші — це результат праці. Корисно пояснити кілька ключових моментів:

  • звідки беруться кошти в сімейному бюджеті;
  • чому ви можете виділити саме таку суму;
  • з якої причини не вийде збільшити ліміт кишенькових витрат.

Бюджет першокласника і підлітка буде різним, оскільки потреби ростуть разом з дітьми. Всі ці питання треба обговорювати, заздалегідь встановивши правила. Потрібно виділяти стільки коштів, щоб дитина не стала «білою вороною» серед однолітків, але і не викликала почуття заздрості.

Можливі мінуси кишенькових грошей

Негативні моменти можуть проявитися, якщо не пояснювати дітям основні правила безпеки.

  1. Гроші викликають інтерес нечистих на руку людей, тому не варто хвалитися навіть незначними сумами.
  2. Позичати кошти можна тільки з дозволу дорослих, але краще уникати таких фінансових відносин у шкільному віці.
  3. Для грошей слід виділити гаманець: з кишені вони ризикують випасти.
  4. Не можна залишати без нагляду на видному місці.

Рекомендації психологів

Кишенькові гроші не повинні залежати від:

  • величини батьківської любові;
  • дитячої поведінки;
  • сьогохвилинних емоцій тата чи мами;
  • активності дитини в домашніх справах;
  • успішності у школі.

Не плутайте фінанси із предметом впливу на сина або дочку. Якщо вчинено проступок, шукайте інші «ниточки», за які можна потягнути, але не позбавляйте дитину кишенькових грошей в ролі покарання. Не можна видавати кошти за хороші оцінки або допомогу по дому.

Виняток може скласти ситуація, коли підліток вирішив накопичити на серйозну покупку. Психологи радять доручити якусь задачу понад звичних обов’язків, ставши першим «роботодавцем» для дитини.

Головним помічником повинен бути особистий приклад і розсудливе ставлення батьків до домашнього бюджету. Якщо в родині звикли оформляти кредити, нехтують формуванням заощаджень, а режим суворої економії постійно чергується з викиданням коштів на вітер, дитині складно бути обачною.

При розумному підході, кишенькові гроші стають для дітей не розвагою і легкою здобиччю, а інструментом, який навчить фінансової грамотності.

Джерело