Шкільна програма з української мови: чи потрібні зміни?

Шкільна програма з української мови вже не схожа на стару радянську, і це вже плюс. Проте недоліків вистачає. Що варто змінити?

Починаючи з 2016 року, в системі шкільної освіти активно проводять реформи. Вже можна побачити суттєві вдосконалення, проте деякі питання все ще потребують розгляду. Нова українська школа передбачає зміни в програмах усіх предметів. Учні навчальних класів вже встигли оцінити нововведення, а от старшокласники ще не помітили великої різниці. Поки що Україна не може пишатися високим рівнем освіти, тож необхідно вдосконалювати систему навчання.

    Недоліки реформ Нової    української школи   Переваги реформ Нової української школи
Дуже мало підручників та освітніх матеріалів за новою програмою, бо реформи тільки-но починають діяти. У школах почали розвивати критичне мислення в учнів, та готувати їх до життя в соціумі.
Вчителі змушені забагато      працювати над довідковими матеріалами. Замість нудної теорії, передбачається більше практичних та комунікативних завдань.
Недостатнє оснащення шкіл та застаріле технічне забезпечення, які не відповідають викликам сучасності. Шкільна система поступово перетворюється на більш сучасну,  надихаючись прикладом розвинутих країн.
Малокваліфіковані вчителі. Викладачів не вистачає, тому школи змушені брати  на вільні посади некомпетентних. Це погіршує якість освіти, і жодні реформи тут не допоможуть. Вчителі отримали свободу вибору методів навчання та виховання. Викладач сам складає свою програму, підлаштовуючись під здобутки учнів.

 

Матеріал підготовлено онлайн-школою BUKISchool: https://bukischool.com.ua/tutors/ukrainska-mova/school-program

Чинна програма з української мови

Програма з української мови базується на певних компетентностях, що мають сформуватися в учнів під час навчання. Це своєрідна мета, яку МОН визначило для кожного шкільного предмета окремо. Програми НУШ розроблені тільки для 1-6 класів, але  для старшого віку все ж внесли деякі більш сучасні зміни.

Компетентності, які мають розвиватись в учнів 6-9 класів при вивченні української мови:

  • Вільне спілкування українською мовою. Шанувати, захищати та популяризувати державну мову – це головні навички, які має прививати цей шкільний предмет.
  • Компетентність в галузі  іноземних мов. Мається на увазі не вивчення цих мов, а розуміння їх значення та повага до них.
  • Математична компетентність. Це про логіку, критичне мислення, вміння розуміти причинно-наслідкові зв’язки  та аналізувати інформацію, будувати послідовні висловлювання й формулювати свою власну думку.
  • Компетентності в галузі природничих наук. Здатність працювати з науковою та додатковою літературою.
  • Інформаційно-цифрова компетентність. Навички роботи з ІКТ,  вміння шукати та сприймати інформацію.
  • Вміння вчитись все життя. Хист до самонавчання, адекватна самооцінка та бажання вдосконалюватися.
  • Громадянська компетентність. Здатність чітко формувати свою громадянську позицію, повага до чинних законів України.
  • Підприємливість. Вміння презентувати свої ідеї та проявляти ініціативи, будувати певні стратегії для досягнення мети.
  • Грамотність. Здатність писати без помилок та розмовляти лаконічно.
  • Здорове життя та екологічна компетентність. Цінувати та піклуватись про здоров’я і навколишнє середовище.

Що не так із шкільною програмою з української мови?

Шкільна програма вже не схожа на стару радянську, і це вже плюс. Проте недоліків вистачає. Наприклад:

  • Уроки здебільшого будуються на зазубрюванні правил, а не практиці. Це робить їх більш складними та нудними.
  • Замало інтерактивних методів. Більша частина уроків схожа на лекції, під час якої засинає навіть викладач.
  • Програма відстає від сучасних тенденцій та може не враховувати технологічний процес.

Нова українська школа вже виправляє ці недоліки. Проте, незважаючи на гарно написану теорію на папері, НУШ все ще стикається з цими  проблемами. Причина здебільшого одна: байдужість вчителів. Багато з них некомпетентні, яких взяли на робоче місце лише тому, що нікого іншого не знайшли. Це суттєво псує ефективність освіти.

Що варто змінити ?

Шкільна програма з української мови має трошки розширитись, врахувавши потреби сучасності. На її удосконалення підуть роки. Проте справжні вчителі-професіонали рекомендують не чекати, а починати вже зараз.

Отже, що потрібно додати в шкільну програму з української мови?

  • Більше практичних занять з використанням сучасних медіа. Наприклад, аналізувати помилки в виступах відомих людей. Це одночасно і популяризуватиме український контент до споживання серед школярів, і буде більш цікавим для них.
  • Проводити більше заходів, де діти вчилися б формулювати свої думки та транслювати їх.
  • Більше працювати з новітніми технологіями.
  • Організовувати більше профорієнтаційних подій, які допомагали б школярам визначитись зі своїм майбутнім.
  • В школах, у яких багато російськомовних дітей та вчителів прободити лагідну українізацію та усіляко заохочувати й підтримувати перехід на солов’їну.

Зображення від osvitoria.media

Підсумки

Українці зараз бачать, як шкільна програма з української мови та й інших предметів змінюється. Попереду ще багато роботи, аби зробити її ефективною та досконалою. Також варто пам’ятати, що рівень освіти в країні залежить не лише від роботи МОН. Ключову роль відіграють саме вчителі і саме в їх руках майбутнє України, тож їм потрібно гідно ставитись до своєї роботи.

Поділитись у:

Читайте також:

Ми у Facebook