Починаючи з 2016 року, в системі шкільної освіти активно проводять реформи. Вже можна побачити суттєві вдосконалення, проте деякі питання все ще потребують розгляду. Нова українська школа передбачає зміни в програмах усіх предметів. Учні навчальних класів вже встигли оцінити нововведення, а от старшокласники ще не помітили великої різниці. Поки що Україна не може пишатися високим рівнем освіти, тож необхідно вдосконалювати систему навчання.
Недоліки реформ Нової української школи | Переваги реформ Нової української школи |
Дуже мало підручників та освітніх матеріалів за новою програмою, бо реформи тільки-но починають діяти. | У школах почали розвивати критичне мислення в учнів, та готувати їх до життя в соціумі. |
Вчителі змушені забагато працювати над довідковими матеріалами. | Замість нудної теорії, передбачається більше практичних та комунікативних завдань. |
Недостатнє оснащення шкіл та застаріле технічне забезпечення, які не відповідають викликам сучасності. | Шкільна система поступово перетворюється на більш сучасну, надихаючись прикладом розвинутих країн. |
Малокваліфіковані вчителі. Викладачів не вистачає, тому школи змушені брати на вільні посади некомпетентних. Це погіршує якість освіти, і жодні реформи тут не допоможуть. | Вчителі отримали свободу вибору методів навчання та виховання. Викладач сам складає свою програму, підлаштовуючись під здобутки учнів. |
Матеріал підготовлено онлайн-школою BUKISchool: https://bukischool.com.ua/tutors/ukrainska-mova/school-program
Чинна програма з української мови
Програма з української мови базується на певних компетентностях, що мають сформуватися в учнів під час навчання. Це своєрідна мета, яку МОН визначило для кожного шкільного предмета окремо. Програми НУШ розроблені тільки для 1-6 класів, але для старшого віку все ж внесли деякі більш сучасні зміни.
Компетентності, які мають розвиватись в учнів 6-9 класів при вивченні української мови:
- Вільне спілкування українською мовою. Шанувати, захищати та популяризувати державну мову – це головні навички, які має прививати цей шкільний предмет.
- Компетентність в галузі іноземних мов. Мається на увазі не вивчення цих мов, а розуміння їх значення та повага до них.
- Математична компетентність. Це про логіку, критичне мислення, вміння розуміти причинно-наслідкові зв’язки та аналізувати інформацію, будувати послідовні висловлювання й формулювати свою власну думку.
- Компетентності в галузі природничих наук. Здатність працювати з науковою та додатковою літературою.
- Інформаційно-цифрова компетентність. Навички роботи з ІКТ, вміння шукати та сприймати інформацію.
- Вміння вчитись все життя. Хист до самонавчання, адекватна самооцінка та бажання вдосконалюватися.
- Громадянська компетентність. Здатність чітко формувати свою громадянську позицію, повага до чинних законів України.
- Підприємливість. Вміння презентувати свої ідеї та проявляти ініціативи, будувати певні стратегії для досягнення мети.
- Грамотність. Здатність писати без помилок та розмовляти лаконічно.
- Здорове життя та екологічна компетентність. Цінувати та піклуватись про здоров’я і навколишнє середовище.
Що не так із шкільною програмою з української мови?
Шкільна програма вже не схожа на стару радянську, і це вже плюс. Проте недоліків вистачає. Наприклад:
- Уроки здебільшого будуються на зазубрюванні правил, а не практиці. Це робить їх більш складними та нудними.
- Замало інтерактивних методів. Більша частина уроків схожа на лекції, під час якої засинає навіть викладач.
- Програма відстає від сучасних тенденцій та може не враховувати технологічний процес.
Нова українська школа вже виправляє ці недоліки. Проте, незважаючи на гарно написану теорію на папері, НУШ все ще стикається з цими проблемами. Причина здебільшого одна: байдужість вчителів. Багато з них некомпетентні, яких взяли на робоче місце лише тому, що нікого іншого не знайшли. Це суттєво псує ефективність освіти.
Що варто змінити ?
Шкільна програма з української мови має трошки розширитись, врахувавши потреби сучасності. На її удосконалення підуть роки. Проте справжні вчителі-професіонали рекомендують не чекати, а починати вже зараз.
Отже, що потрібно додати в шкільну програму з української мови?
- Більше практичних занять з використанням сучасних медіа. Наприклад, аналізувати помилки в виступах відомих людей. Це одночасно і популяризуватиме український контент до споживання серед школярів, і буде більш цікавим для них.
- Проводити більше заходів, де діти вчилися б формулювати свої думки та транслювати їх.
- Більше працювати з новітніми технологіями.
- Організовувати більше профорієнтаційних подій, які допомагали б школярам визначитись зі своїм майбутнім.
- В школах, у яких багато російськомовних дітей та вчителів прободити лагідну українізацію та усіляко заохочувати й підтримувати перехід на солов’їну.
Зображення від osvitoria.media
Підсумки
Українці зараз бачать, як шкільна програма з української мови та й інших предметів змінюється. Попереду ще багато роботи, аби зробити її ефективною та досконалою. Також варто пам’ятати, що рівень освіти в країні залежить не лише від роботи МОН. Ключову роль відіграють саме вчителі і саме в їх руках майбутнє України, тож їм потрібно гідно ставитись до своєї роботи.