Як висунути дитині умови так, щоб вона їх виконувала, розповідає дитячий психолог Татьяна Отт.
Батьки люблять говорити дітям: «Якщо ти не перестанеш або не зробиш те і те, то я…», а далі слідує загроза. Вона може бути реальною. Наприклад, дитина справді не отримає солодкого, не дивитиметься мультиків або ж не спілкуватиметься з друзями в чатах. А може бути й порожньою. Адже батьки не залишать дитину в школі або ж її не вкраде Бабай, якщо вона не припинить вередувати.
Порожні погрози – не працюють
Загроза може бути порожньою, тобто батьки не зроблять те, чим погрожуєш. Ви не залишите дитину в дитячому саду, якщо вона повільно одягається; не закриєте підлітка вдома до 18 років; не зможете більше ніколи не розмовляти з дитиною.
Таким чином при порожній загрозі ми вчимо дітей не тримати слово, вчимо брехні, вчимо тому, що мамині (татові) слова – це порожній звук, а це означає, що наступного разу можна не хвилюватися. Так батьки втрачають свій авторитет. А якщо дитина ще не зрозуміла, що це порожня обіцянка – це чудово працює через страх, – то це зовсім не стимулюватиме розвиток її самостійності. Коли ми погрожуємо, дитина зазвичай висловлює протест, злиться, а замість виконання дії розгортається конфлікт. Тому цього не слід робити.
Приємні погрози
Секрет в тому, що погрожувати треба чимось приємним. Ця техніка допомагає перевести увагу дитини на більш привабливий приємний об’єкт, ніж на той, яким зараз захоплена дитина. Ми ніби перестрибуємо якийсь неприємний або нудний етап дій і робимо яскравий акцент після його виконання. Ми не змушуємо, ми просто нагадуємо, що ПРИЄМНЕ чекає на дитину, якщо вона виконає нудне прохання.
Ось наприклад:
«Якщо ти зараз припиниш балуватися, ми швидко доберемося додому, де тебе чекає твій улюблений зайчик (Лего, вечеря, сюрприз, тато і т.п.)».
«Якщо ти зараз прибереш, то увесь вечір можеш займатися тим, чим захочеш! Вечір в повному твоєму розпорядженні!».
«Якщо ти підеш до логопеда, то відразу після заняття ми вирушимо в парк і будемо годувати качок».
Дитині не треба видавати агресивну реакцію. Її мозок здатний швидко перебудуватися на новий, потенційно приємний об’єкт.